Parkeeratelier
De woningnood is groot, de urgentie om te bouwen hoog. Bij de voorbereiding van woningbouwprojecten gaat het echter traag, vaak te traag. In de praktijk blijkt een van de belangrijkste oorzaken van deze vertraging in de parkeeropgave te liggen. Dat is te verklaren.
Decennialang hebben we de noodzaak van het goed regelen van parkeren van auto (en inmiddels ook fiets) stelselmatig onderschat. Uitgangspunten en randvoorwaarden worden te laat en te onduidelijk in bouweisen ‘gefrommeld’.
Hierdoor wordt het parkeervraagstuk – onterecht – gereduceerd tot een tabel, een sommetje. En dat sommetje blijkt vaak niet aan te sluiten op de praktijk. Dat knelt, zeker in tijden waarin er wordt ‘geknepen’ op het autoparkeren om financiële redenen of vanwege andere ambities.
Het gevolg? Vertraging in de ruimtelijke planvorming, suboptimale oplossingen bij oplevering en onvoldoende duidelijkheid over de toekomstige parkeersituatie bij de gebruikers. Dit leidt niet alleen tot frustratie bij initiatiefnemers, maar ook tot ontevreden bewoners, bezoekers en ondernemers.
Dat moet beter en het kán ook beter. Wij vertellen je graag hoe.
Kans
Het in een vroeg stadium bespreken en uitwerken van parkeeroplossingen in een ruimtelijke ontwikkeling biedt kansen.
Uitgangspunt is eerst antwoord te krijgen op de vraag of de verwachte omvang van de parkeerbehoefte te faciliteren is met het verwachte aanbod aan parkeerplaatsen in de ontwikkeling. Een theoretische parkeerbalans biedt hiervoor een eerste rekenkundig inzicht.
Een rekenkundig inzicht alleen is niet voldoende om tot een goedwerkende parkeeroplossing te komen. Hiervoor moeten we méér in beeld krijgen. De theoretische parkeerbalans dient als basis voor de parkeeroplossing en moet vervolgens uitgewerkt worden naar de praktijk. Bij deze vertaling gaat het onder andere om zaken als verdeling en toewijzing van parkeerrechten en de (juridische) borging.
Werkvorm
De uitwerking van het parkeerconcept van theorie naar praktijk is in feite een dialoog tussen initiatiefnemer en gemeente. Spark heeft hiertoe het parkeeratelier ontwikkeld, een werkvorm die antwoord geeft op de vraag: ‘werkt het parkeerconcept straks in de praktijk? Niet alleen nu maar ook in de toekomst voor een nieuwe generatie bewoners? En wat is daarvoor nog nodig?’
Voorwaarde om een succesvol parkeeratelier te houden, is dat er een beeld is van de ontwikkeling met minimaal een theoretische parkeerbalans.
In een parkeeratelier werken initiatiefnemer en hun specialisten samen met verschillende disciplines binnen de gemeente (in ieder geval de ruimtelijk projectleider, de verkeersdeskundige of mobiliteitsadviseur, maar ook idealiter een vertegenwoordiger namens de afdeling parkeren of het parkeerbedrijf) de consequenties van het beoogde parkeerconcept uit. De vraag ‘op welke plek geven we wie de mogelijkheid om te parkeren en onder welke voorwaarden?’ staat hierbij centraal.
Inzicht in elkaars motieven helpt om tot betere oplossingen te komen. Bovendien wordt veel aandacht besteed aan een plan B. Daarmee anticiperen we op de vraag ‘wat als de situatie in de praktijk toch anders blijkt dan voorspeld?’ Het borgen en (juridisch) vastleggen van gemaakte afspraken en hoe deze te communiceren naar de eindgebruiker is een vast onderdeel binnen het atelier.
Resultaat
Uiteindelijk levert een parkeeratelier (soms in meerdere sessies) een set met uitgangspunten op. Dit is een actielijst waarmee de initiatiefnemer aan de slag gaat. In deze uitgangspunten staan de kwantitatieve en kwalitatieve afspraken, hoe je deze juridisch borgt en hoe deze uiteindelijk gecommuniceerd moet worden naar de gebruikers. Deze acties zorgen ervoor dat theorie en praktijk beter op elkaar aansluiten.
Met de uitkomsten van het parkeeratelier kan de juiste aanvraag voor de omgevingsvergunning worden ingediend en worden verleend.
Contact
Wil je weten wat wij voor jou kunnen betekenen? Neem contact op met adviseur Pieter Delleman via pieterdelleman@spark-parkeren.nl of via 070 – 31 77 005.