Artikel
Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite
Meer ruimte voor groen
Gebruikelijk is dat bij het berekenen van het aantal benodigde parkeerplaatsen parkeernormen leidend zijn. In woonwijken zijn plaatsen nodig voor bewoners, maar ook voor hun visite. In bijna heel Nederland wordt aangenomen dat bij elke woning 0,3 parkeerplaats nodig is voor visite. Maar is dat wel zo? Het is belangrijk dat een norm een goede inschatting geeft van hoeveel plaatsen er nodig zijn. Te weinig plaatsen leidt tot parkeeroverlast en te veel plaatsen gaat ten koste van de leefomgeving. Leegstaande parkeerplaatsen hadden ook ingezet kunnen worden voor het plaatsen van bomen, een speelpek voor kinderen of voldoende ruimte voor het stallen van fietsen.
Spark deed onderzoek
Voordat corona haar intrede deed, heeft Spark onderzoek gedaan naar het feitelijke gebruik van parkeerplaatsen door visite. Door de gegevens van de bezoekersregeling in een stad met meer dan 100.000 inwoners te analyseren, kwam naar voren dat 0,1 parkeerplaats per woning in het gereguleerde parkeergebied volstaat. Ongeveer een derde van alle huishoudens maakte gebruik van de visiteregeling, zo bleek uit de analyse. Van deze huishoudens was precies te zien wanneer en hoeveel visite zij aan- en afmelden en dus wat het gebruik van de parkeerplaatsen is.
Visiteregelingen en tarieven verschillen in Nederland en ook de bereikbaarheid van woonwijken. Daarnaast spelen demografische verschillen een rol bij het bepalen van het aantal plaatsen. Het onderzoek was weliswaar niet representatief voor heel Nederland, maar het geeft aan dat er bij het toepassen van de algemene norm van 0,3 in veel gevallen onnodig ruimte aan parkeren wordt besteed.
Het onderzoek laat zien dat een halvering van de norm voor visite in een stedelijke omgeving mogelijk is. En misschien zelfs noodzakelijk.
Halvering aantal bezoekersplaatsen
Inmiddels besluiten steeds meer steden de bezoekersnorm voor woningen te verlagen. Gelukkig zien we dat de 0,3 plaats per woning ter discussie is komen te staan en steeds meer maatwerk wordt toegepast. Het onderzoek van Spark heeft laten zien dat een halvering van de norm voor visite in een stedelijke omgeving mogelijk is. En misschien zelfs noodzakelijk. Bij een leefbare en groene wijk hoort niet langer de auto de norm der dingen te zijn. Een te grote capaciteit aan parkeerplaatsen tast niet alleen de leefbaarheid aan, maar stimuleert zelfs het gebruik van de auto.
Daarom het pleidooi om als uitgangspunt de norm te halveren en de vrijkomende ruimte onder andere te bestemmen voor het stallen van fietsen. Want in een leefbare wijk horen de fietser en voetganger op 1 in plaats van de auto.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 55.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief
Klik hier om uw eigen tekst toe te voegen