Spark
  • Projecten
    • Beleid
    • Ontwikkeling
    • Exploitatie
  • Over ons
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Werken bij Spark
  • Kennis
    • Publicatie
    • Onderzoek
    • Product
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Column

Verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

Foto: Spark

Door Michel Houtkamp (Spark)

Een ontwikkelaar die het oneens is met de ‘hoge’ parkeernormen die de gemeente eist. Een gemeente die stug vast ‘moet’ houden aan haar parkeernormen, ondanks de duurzame en milieuvriendelijke ambities. Als parkeeradviseur zie ik deze dilemma’s vaak voorbij komen en zit ik regelmatig aan één van beide kanten van de tafel om mee te denken. Wat mij in deze discussies opvalt, is dat er één argument steevast naar voren komt: de jongere generatie heeft geen behoefte meer aan een eigen auto, zij heeft behoefte aan mobiliteit! Is hiermee de generatie “MaaS” ontstaan?

Als ik naar mijzelf (enkele jaren geleden afgestudeerd en nu fulltime aan het werk) en naar mijn leeftijdsgenoten kijk, zie ik twee verschillende groepen. Aan de ene kant de groep die na het inleveren van de studenten OV-kaart een eigen auto aanschaft zodra dit mogelijk is. En aan de andere kant de groep die alleen een auto gebruikt of leent wanneer nodig en de rest van de tijd voorkeur geeft aan de voet, de fiets of het OV.

Hierbij vraag ik mij af: hebben we inderdaad te maken met een nieuwe trend? En groeit deze laatste groep dan echt zó hard dat we er niet meer omheen kunnen en hierop moeten anticiperen? Of heeft deze groep altijd al bestaan? En wordt deze trend nu in de media uitvergroot als ‘nieuw’?

Het autobezit onder jongeren blijft relatief stabiel.

Verleden tijd
Om hier antwoord op te krijgen ben ik in de literatuur en cijfers gedoken. Zo trof ik onderstaande grafiek van het CBS, waar de verandering in autobezit is weergegeven voor verschillende leeftijdsgroepen. Hierin is duidelijk te zien dat autobezit onder ouderen (75 jaar en ouder) veel heviger verandert dan onder jongeren (18 tot 30 jaar). Terwijl het gemiddelde autobezit (totaal 18 jaar en ouder) langzaam stijgt, blijft het autobezit onder jongeren relatief stabiel. Er zijn enkele jaren geweest met een kleine daling, maar deze lijken inmiddels verleden tijd.

Het autobezit onder ouderen neemt duidelijk toe. Waar ouderen boven 75 jaar in 2006 nog ver onder het gemiddelde autobezit zaten, komen zij nu steeds dichterbij dit gemiddelde in de buurt. Uit deze grafiek kunnen we concluderen dat het autobezit onder de ouderen duidelijk toeneemt en onder jongeren al jaren stabiel is.

In een ander onderzoek van het CBS uit 2018, waarin het rijbewijsbezit en het autobezit onder jongeren onder de loep is genomen, is duidelijk te zien dat er twee groepen onderscheiden kunnen worden. Aan de ene kant de studerende jongeren en aan de andere de werkende jongeren. Bij de studerende groep is het bezit van een eigen auto vele malen lager dan bij de werkende groep. Het verschil in bezit van rijbewijs daarentegen is veel kleiner. De student lijkt rekening te houden met autogebruik en wellicht ook met autobezit.

Een andere trend onder jongeren en mogelijk de oorzaak voor ons huidige beeld van deze jongeren, is het aantal studerenden in Nederland. Volgens CBS-gegevens is de groep studenten in de afgelopen twintig jaar aanzienlijk groter geworden. Waar in het jaar 2000 nog 460.000 studenten stonden ingeschreven, zijn dat er nu meer dan 600.000. Ook het aantal masterstudenten is bijzonder snel gegroeid, van ongeveer 10.000 naar meer dan 100.000 in dezelfde periode. Dit heeft tot gevolg dat het bezitten van een eigen auto langere tijd geen noodzaak is en/of niet betaalbaar is. Want de belangrijkste variabele onder studerende jongeren blijkt uit het CBS onderzoek uit 2018 de inkomensklasse te zijn.

Met andere woorden: als je het kunt betalen ben je eerder geneigd een auto te bezitten. Hierdoor verwacht ik ook dat zolang “gratis” reizen (studenten OV-kaart) mogelijk is, de bereidheid om geld uit te geven voor iets wat je al hebt (mobiliteit), drastisch afneemt.

Het beeld van een generatie die zich massaal afkeert van het eigen autobezit, is ontkracht.

Terugdringen
Het CROW heeft bij de recente update van de parkeerkencijfers voor zeer sterk stedelijke gebieden het parkeerkencijfer voor kamerverhuur met 0,1 parkeerplaats per kamer verlaagd. Deze aanpassing is echter voor alle woningtypen toegepast. En lijkt daarmee vooral betrekking te hebben op het autobezit onder bewoners van zeer sterk stedelijke gebieden en niet op het autobezit onder jongeren/studenten.

Het beeld van een generatie die zich massaal afkeert van het eigen autobezit, is voor mij door bovenstaande onderzoeken ontkracht. Dat betekent dat we er niet vanuit kunnen gaan dat jongeren momenteel uit zichzelf voor een lager autobezit zullen kiezen. En dat er (nog?) geen sprake is van een MaaS-generatie.

Als we het autobezit onder jongeren willen terugdringen zullen we ze meer mobiliteitsopties moeten bieden.

Als betrokken partijen zoals gemeenten of ontwikkelaars het autobezit onder jongeren willen terugdringen zullen zij de jongeren meer mobiliteitsopties moeten bieden. MaaS kan daarbij een belangrijke rol spelen, in combinatie met het voorkomen van de beschikbaarheid en betaalbaarheid van parkeercapaciteit. De generatie-MaaS ontstaat niet vanzelf.

De young professionals van Spark publiceren maandelijks een column waarin zij zich binnen het vakgebied parkeren verdiepen in een onderwerp, dat hun (bijzondere) interesse heeft. Bekijk de verschenen columns uit deze serie:

  • Motorfiets parkeren: een vak apart?
  • Parkeren en participatie
  • Marktconform bestaat niet
  • Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Bronnen:

  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Artikel: ‘Autobezit 75-plussers neemt toe’  (https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/24/autobezit-75-plussers-neemt-toe)
  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Rapport: ‘Nederlanders en hun auto’ 2017
  • Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), Rapport: ‘Rijbewijs en daarna direct een auto? Autobezit werkende en studerende jongere onderzocht’ 2018
  • Kennisinstituut voor Mobiliteit (KiM), Rapport: ‘Niet autoloos, maar auto later’ 2014
  • CROW Publicatie: Parkeer kencijfers 2018

Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief

Even voorstellen!

mei 9, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Ward-Wedman_Spark-parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-05-09 15:50:532023-06-22 09:44:08Even voorstellen!

Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

maart 21, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Spark-Roermond-parkeerplaats-990x650-1.jpg 615 823 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-03-21 15:02:372023-05-24 07:19:36Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

Artikel | Trends in 2023

februari 14, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/02/Spark_Parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-02-14 15:48:302023-06-22 08:52:06Artikel | Trends in 2023
Afbeelding: artist impression door Wissing/Urban Synergy

Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

november 29, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/01/Spark_De-Stationstuinen_Meer-ruimte-door-slimmer-parkeren_Gem-Barendrecht_BRON_Wissing_Urban-Synergy_-1.jpg 674 1200 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-11-29 16:30:192023-05-24 10:59:33Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren
Afbeelding: Spark

Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte

oktober 11, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/10/Artikel_Spark-parkeren_Met-gereguleerd-parkeren-grip-op-gebruik-openbare-ruimte-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-10-11 16:11:552023-06-22 08:51:07Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte
Afbeelding: Suikerzijderoute, gemeente Groningen

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

juni 10, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/06/Impressie-Suikerzijderoute-gezien-richting-binnenstad_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-06-10 17:07:062023-05-24 07:31:34Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

april 19, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/04/Blauwe-Druifjes_Spark-parkeren_Angelique-Breukel-979x660-1.jpg 660 979 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-04-19 11:39:002023-05-24 07:36:27Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

Hoe koop je een parkeergarage?

februari 3, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-02-03 21:29:402023-05-24 07:44:22Hoe koop je een parkeergarage?
Afbeelding: Spark

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

oktober 5, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-10-05 14:01:522023-05-24 07:50:16Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.
Foto: Spark

Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

september 9, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/09/Blog_Hoge-tarieven-door-marktwerking-Spark-parkeren_parkeeradviesbureau_Strategisch-partner-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-09-09 11:34:262023-05-24 07:53:26Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

juni 8, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/06/Update_artikel_1_parkeerplaats-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-06-08 12:37:492023-05-24 11:01:32Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

april 20, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/04/Scherm­afbeelding-2023-05-24-om-12.23.49.png 479 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-04-20 16:08:112023-05-24 10:32:01Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

december 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Update_Hoofdartikel-990x594-1.jpg 594 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-23 16:21:542023-05-24 08:46:50Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

Blog: Het monster dat POET heet

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/POET_Spark-parkeren_Blog-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:23:372023-05-24 11:02:54Blog: Het monster dat POET heet

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Parkeren-in-het-Ruimtelijk-domein_Spark-parkeren_publicatie_-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:21:332023-05-24 09:02:17Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

november 24, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/11/Fietsparkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-11-24 12:02:432023-05-24 08:59:49Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Fietsverrommeling? Los het op!

juli 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-07-23 14:32:572023-05-24 10:50:11Fietsverrommeling? Los het op!

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

juni 12, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vexpansie_Artikel_Parkeervisie_Leiden_Spark-parkeren_Screenshot-990x633-1.png 633 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-06-12 14:55:342023-05-24 12:46:19Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Foto: Spark

Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?

april 9, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Blog_Edwin_Spark_Parkeren_op_eigen_terrein-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-09 17:16:242023-05-30 07:28:39Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?
Foto: Krsto Jevtic

Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

april 7, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Foto_bij_Blog_Ernst_door_krsto-jevtic_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-07 13:54:202023-05-24 12:31:21Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

april 3, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Edwin_van_der_Gracht-kopie-3-921x660-1.jpg 660 921 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-03 14:19:032023-05-24 12:33:31Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?
Foto: Spark

Column: Marktconform bestaat niet

september 12, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Format_Data-export_eisen_PMS_PA-e1449229342416.jpg 657 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-12 08:13:582023-05-30 07:31:03Column: Marktconform bestaat niet

Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Update_51__-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-09 10:00:372023-05-30 07:30:08Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Foto: Pascal Blanchet

Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?

augustus 27, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/A_2014_09_Spark_PB_Straatparkeren_Rotterdam_autos_bij_kade-e1412683429620.jpg 742 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-27 13:16:342023-05-30 07:07:18Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?
Foto: Spark

Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?

augustus 23, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-2_.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-23 12:49:062023-05-30 07:32:44Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?
Foto: Spark; uitritlocatie Peperstraat Oss

Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad

juli 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Bollard_gemeente_Oss_Arie_Pijp_parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-09 13:44:112023-05-30 07:19:36Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad
Foto: Spark

Column: Parkeren en participatie

juli 4, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-04 09:35:522023-05-30 07:23:53Column: Parkeren en participatie
Foto: Spark

Onderschat het fietsparkeren niet!

juni 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/06/Fietsparkeren_fiets_fietsen_brug_klein.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-06-18 12:24:192023-05-30 07:27:31Onderschat het fietsparkeren niet!

De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

mei 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/A_2014_Spark_Mobielparkeren_Leiden-e1442840746533.jpg 1061 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-28 09:59:432023-05-30 07:38:39De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

mei 15, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Michel_Houtkamp_Column_Zijn_er_duurzame_alternatieven_voor_de_elektrisch_aangedreven_auto.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-15 14:15:172023-05-30 07:47:15Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

april 30, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Garage_auto_Pascal_Blanchet.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-30 10:57:422023-05-30 07:49:54Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?

april 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Parkeervak__.jpg 675 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-18 12:19:582023-06-22 09:49:10Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?
Foto: Pascal Blanchet

Differentiëren in parkeertarieven?

april 5, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpg 674 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-05 14:08:492023-05-31 14:09:21Differentiëren in parkeertarieven?
Foto: Spark

Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?

april 2, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Motorfiets_parkeren_blog_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-scaled.jpg 1920 2560 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-02 15:29:482023-05-24 11:14:58Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?
Afbeelding: Vexpan

Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?

maart 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/03/Afbeelding_artikel_Vexpansie2.jpg 588 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-03-18 14:39:552023-06-01 13:01:22Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?
Foto: Spark

Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

februari 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/02/Column_Spark-parkeren_Verkiezen_jongeren_MaaS_Boven_eigen_auto_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-02-28 10:56:462023-06-01 11:46:49Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 26, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-13.56.09.png 467 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-26 13:59:002023-06-01 12:04:58Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Pascal Blanchet

Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!

november 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkereren_btw_over_straatparkeren.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-19 11:57:242023-06-01 12:10:59Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!
Foto: Pascal Blanchet

Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

november 12, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpeg 894 1193 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-12 17:20:312023-06-01 13:01:31Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 6, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Update49_Kleine_artikel_Parkeerkencijfers_CROW_Wat_is_er_gewijzigd_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-06 09:42:232023-06-01 13:01:40Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Spark

Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

oktober 18, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_blog_Parkeren_op_eigen_terrein.jpg 665 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-10-18 12:49:082023-06-01 12:35:46Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

juli 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.25.43.png 450 746 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-07-17 14:15:302023-06-01 13:01:45Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/De-toegevoegde-waarde-van-fiscaal-betaald-parkeren_Vexpansie_Arie_Pijp_Eric_Stuyfzand_2018.png 820 1238 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 16:07:152023-06-01 13:01:57De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren
Fietsparkeren maakt inhaalslag

Fietsparkeren maakt inhaalslag

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Martin_Blankendaal_Foto_Pascal_Blanchet_artikel_Fietsparkeren_maakt_inhaalslag_VerkeerInBeeld.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 09:22:122023-06-01 12:43:50Fietsparkeren maakt inhaalslag
Foto: Pascal Blanchet

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

juni 1, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spark-parkeren_Car_ownership_and_residential_parking_subsidies_Parkeerbarometer-e1444312610452.jpg 743 991 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-01 12:31:412023-06-01 12:46:38Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?
Foto: Spark

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

mei 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-05-17 11:03:162023-06-01 12:48:43Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?
Foto: Pascal Blanchet

Voorlopig geen btw op straatparkeren

maart 27, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_straatparkeren_btw.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-27 10:07:452023-06-01 12:53:53Voorlopig geen btw op straatparkeren
Foto: Schiphol

Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

maart 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.54.10.png 756 1138 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-19 14:18:292023-06-01 13:02:21Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede

februari 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/02/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.59.18.png 449 747 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-02-22 10:32:552023-06-01 13:00:071 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede
Foto: Willemijn Jansen

Blog: Verover je plek!

mei 24, 2015
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/HDM-parkeerplaats-2-881x660-1.jpg 660 881 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2015-05-24 10:11:002023-06-29 16:28:26Blog: Verover je plek!
VorigeVolgende

Publicatie

Wij delen graag onze kennis en maken deze voor iedereen toegankelijk. We publiceren artikelen en blogs, stellen data-exportformats ter beschikking en delen inzichten uit (eigen) onderzoek. Daarnaast geven we nieuw talent de ruimte met afstudeerscripties.

Lees meer publicaties >

Volg ons:

Aanmelden nieuwsbrief

Projecten
Beleid
Ontwikkeling
Exploitatie

Over ons
Wie zijn wij
Visie
Werken bij Spark

Kennis

Spark B.V.
Nieuwstraat 4
2266 AD Leidschendam

KvK Haaglanden 28108453
BTW NL.8154.15.394.B01

Privacy statement

Waarmee kunnen we jou helpen? Neem contact op:

070 31 77 005

info@spark-parkeren.nl

Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkelInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy Policy
Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel