Spark
  • Projecten
    • Beleid
    • Ontwikkeling
    • Exploitatie
  • Over ons
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Werken bij Spark
  • Kennis
    • Publicatie
    • Onderzoek
    • Product
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

Dit artikel is verschenen in Vexpansie 2-2020 en geschreven door Dennis Bruin, parkeermanager Leiden, aangevuld met kaderteksten van Spark collega Stan van de Hulsbeek.

Lees het artikel in pdf of hieronder.

Leiden heeft een nieuwe visie op parkeren ontwikkeld, voor zowel de auto als de fiets. Dennis Bruin, parkeermanager Leiden, neemt je mee in dit proces; een bijzonder project waar Spark met veel plezier aan heeft meegewerkt.

Leiden heeft flinke ambities voor de toekomst, zo bleek bij het aantreden van het nieuwe college in 2018 en het nieuwe beleidsakkoord 2018-2022. Ambities op het gebied van onder meer duurzaamheid, mobiliteit en parkeren. De bestaande beleidskaders pasten daar niet bij; daarom werd onder andere nieuw mobiliteits- en parkeerbeleid ontwikkeld. De ontwikkeling van beide beleidsterreinen liep min of meer gelijk op, waarbij het mobiliteitsbeleid het kader vormde voor de nieuwe visie op parkeren voor de auto én de fiets. Graag neem ik jullie mee in het proces en de conceptuitgangspunten van de nieuwe Parkeervisie, en van de beleidsregels en parkeernormen in Leiden.

Nieuwe regels zonder belemmeringen
Hoe leg je nieuwe regels op zonder nieuwe belemmeringen? De wens vanuit het college was een nieuw beleidskader waarin de ambities van het college verwerkt zouden zijn. Doordat ‘de fiets op 1’ een gevleugelde term was geworden moest de visie ook beide modaliteiten samen behandelen. Ook stond en staat de stad Leiden voor een grote woningbouwopgave van 8.500 woningen en 2.700 studentenwoningen binnen de gemeentegrenzen. Binnen de politiek leefde de gedachte dat door slim gebruik te maken van recente parkeerplannen van andere gemeenten snel een nieuwe visie opgesteld zou kunnen worden. Binnen een half jaar zouden er in ieder geval een nieuwe visie, beleidsregels en parkeernormen moeten liggen. Een belangrijke doelstelling was om de fiets nadrukkelijker in beeld te laten komen, autogebruik moest beperkt worden en de lasten voor de ontwikkelaars moesten niet toenemen. De nieuwe parkeernormen moesten faciliterend werken voor de bouwontwikkelingen. Er moest een einde komen aan de belemmerende parkeernormen voor woningbouwontwikkelingen. Hiermee hebben wij een uitvraag gedaan. Ook hebben wij aan de marktpartijen gevraagd om op een slimme wijze de participatie te organiseren. Uit drie goede offertes is de opdracht gegund aan Spark Parkeren.

Ambitieuze plannen vragen om een ambitieuze parkeervisie
De ‘kleinste grote stad’ van Nederland, zoals Leiden in de wandelgangen van het stadhuis genoemd wordt, kent zorgen op het vlak van bereikbaarheid en leefbaarheid. Door de compactheid van de stad is er nauwelijks ruimte voor vergroening en extra woningbouw. Kortom: uitdagingen voor het nieuw te ontwikkelen parkeerbeleid. Voor ons als adviesbureau om deze uitdagingen te vertalen naar een duurzaam parkeerbeleid. Waarin een koers en bijpassende instrumenten op het gebied van parkeren een plek krijgen die invulling geven aan de ambities op het vlak van leefbaarheid, bereikbaarheid en duurzaamheid. Maar die ook recht doen aan het economisch vestigingsklimaat van de stad. Deze ambities hebben we vertaald naar parkeeroplossingen gespecificeerd naar leefmilieus, voor zowel de korte als lange termijn. Met aandacht voor de specifieke kenmerken (parkeer-DNA) van een dergelijk leefmilieu.

Voor het eerst gaat deze visie niet alleen over het parkeren van auto’s, maar ook over het parkeren van fietsen

Nieuwe visie
Sinds eind 2018 is er gewerkt aan de parkeervisie en de beleidsregels en parkeernormen. Voor het eerst gaat deze visie niet alleen over het parkeren van auto’s, maar ook over het parkeren van fietsen. Binnen de gemeente Leiden was dit uniek. Er was nog geen fietsparkeerbeleid. Voor het proces is gekozen intern te werken met werkgroepen. Hier zaten andere collega’s aan tafel die nog niet eerder betrokken waren geweest bij parkeerbeleid. Ook moest het op basis van de ambities van het college behoorlijk, zo niet radicaal anders, getoetst gaan worden in de toekomst. Men moest dus ook vaste waarden (zoals bestaande afwijkingsregels en parkeernormen) loslaten. Dit ook nog onder een behoorlijke tijdsdruk. Voor de participatie is gekozen voor een raadplegende rol van de stad. Hiervoor zijn parkeerpanels samengesteld met vertegenwoordigers van bestaande georganiseerde groepen. Dit garandeert een zekere representativiteit en zo konden we snel schakelen. Hiervoor hebben we breed uitgevraagd bij ondernemersverenigingen, bewonersvertegenwoording zoals
wijkverenigingen, culturele instellingen, zorg- en onderwijsinstellingen en belangenpartijen als onderwijs, gehandicapten, etc.

Tien jaar vooruitkijken
Onder grote tijdsdruk is er gewerkt om het eerste concept van de parkeervisie voor de zomer van 2019 gereed te krijgen. Dit is gedeeltelijk gelukt. Vanwege de complexiteit gaf het college de ruimte om de rest van het jaar het concept te verbeteren en te verscherpen. Wat ik heb gemerkt is dat het opstellen van de visie spannend en uitdagend is. Tien jaar realistisch vooruitkijken is makkelijker gezegd dan gedaan. Zowel intern als extern was er veel energie om vooruit te kijken. Doordat de huidige collegeambities duidelijk anders zijn dan van de vorige colleges waren er ook diverse uitdagingen. Enkele uitdagingen diep ik wat meer uit.

Logische volgorde van maatregelen
In de parkeervisie hebben wij een duidelijk tijdspad aangegeven van de maatregelen tussen nu en 2030. Een belangrijke doelstelling is om met alle maatregelen de bouw te faciliteren en het autogebruik te beperken. Hiermee zal ook een bijdrage geleverd worden aan het op peil houden van de bereikbaarheid van de stad, ook nadat er vele extra bewoners en bezoekers bijkomen. Op de korte termijn starten wij met het zoeken naar locaties om het parkeren op afstand van de binnenstad te realiseren. Dit zal dan moeten gebeuren op een goed bereikbare plaats voor de auto en met goede aansluitingen op het openbaar vervoer en schone deelmodaliteiten. In een compacte stad als Leiden is dit een uitdaging. Tevens zullen strengere parkeernormen gaan gelden. Binnen gereguleerd gebied zijn veel mogelijkheden om van de parkeernormen voor de auto af te wijken. Wij gaan dan wel met de ontwikkelaar afspraken maken dat bewoners ook nooit aanspraak kunnen maken op een parkeervergunning. Hiermee kunnen marktpartijen kijken naar slimme duurzame maatregelen om goed verkoop- of verhuurbare woningen te realiseren, maar wordt de wijk niet belast met zeer veel aanvullend autoverkeer en parkerende auto’s. Daarnaast zorgen de normen en kwaliteitseisen voor fietsparkeren ervoor dat er door de ontwikkelaar goede fietsvoorzieningen van een hoog niveau worden gerealiseerd. Dit moet toekomstige overlast van fietsen beperken. Op de middellange termijn krijgen nieuwe bewoners minder parkeervergunningen en worden de tarieven voor parkeervergunningen voor alle vergunninghouders duurder. Zodra het parkeren op afstand is gerealiseerd zal het aantal vergunningen verder worden beperkt. Op de langere termijn zien wij een beter gebruik van onze parkeerfaciliteiten maar ook inzet van de beschikbare parkeerplaatsen van private partijen. Het oplossen van de parkeervraag is immers een uitdaging voor alle gebruikers van de stad. Wij gaan hierover in gesprek met de eigenaren.

Parkeerpanel
Het succes van het werken met een Parkeerpanel is dat alle doelgroepen (stakeholders) van begin tot einde mee draaien in de totstandkoming van het beleid. Tijdens de inventarisatie hebben we de knelpunten, maar ook de dromen en nachtmerries van onder andere bewoners, bedrijven en instellingen opgehaald. Vervolgens zijn de visiepunten op parkeren met deze groep gedeeld en bediscussieerd. Uiteindelijk zijn de oplossingsrichtingen voorgelegd aan de panelleden en hebben we de reacties daarop opgehaald. Deze informatie is gedeeld met het college, zodat zij een goed afgewogen besluit kon nemen over de nieuwe visie op parkeren.

Leefmilieus
Wij hebben gekozen voor een gebiedsgerichte aanpak. Hiervoor hebben wij de stad in gebieden opgedeeld, wij noemen dit leefmilieus. Een leefmilieu bestaat uit meerdere wijken en buurten. Deze wijken vertonen onderling voldoende samenhang om een leefmilieu te vormen. Hierbij hebben wij gekeken naar stedenbouwkundige opzet, verkeersstructuur, demografie, autobezit en parkeervormen. Voor de grenzen van de leefmilieus is aansluiting gezocht bij ‘natuurlijke’ grenzen zoals gebiedsontsluitingswegen, het spoor en waterpartijen.

Fietsmaatregelen
De gemeente Leiden gaat de uitdaging aan om de fietsparkeerproblemen in de stad op te lossen. Als studentenstad en derde fietsstation van Nederland zijn er grote uitdagingen om alle fietsen goed kwijt te kunnen. Uit een fietsparkeerdrukmeting van 2019 bleken er 10.000 fietsen in binnenstad en stationsgebied buiten de fietsparkeervoorzieningen te staan. Onlangs is de grootste fietsenstalling van Leiden geopend met circa 4.800 fietsplekken. Dit geeft tijdelijk wat verlichting in de parkeerdruk. In de Parkeervisie zijn focusgebieden vastgesteld waar met name aandacht gegeven moet worden aan het oplossen van fietsparkeerknelpunten. De focusgebieden zijn de OV-knooppunten, winkelstraten in het centrum en winkelcentra. Hier gaan wij hoogwaardige fietsparkeervoorzieningen realiseren. Dit kan een nieuwe locatie worden of (dubbel)gebruik van een bestaande locatie.

Fietsparkeren
Het opnemen van fietsparkeren in een parkeervisie is eigenlijk niet meer dan logisch. De strijd om een plek in de openbare ruimte speelt zich steeds meer af tussen geparkeerde fietsen en geparkeerde auto’s. Waarbij steden als Leiden steeds meer kiezen om het parkeren van auto’s op straat af te bouwen om daarmee meer plek te geven voor het parkeren van de fiets. En waar met parkeeroplossingen voor de fiets ruimte wordt gemaakt voor de voetganger. Een parkeervisie waar aandacht wordt gegeven aan zowel fiets- als autoparkeren zorgt voor een integrale afweging hierin. De ambitieuze visie op fietsparkeren is vertaald in de beleidsregels parkeernormen Leiden 2020, waarin fietsparkeernormen een belangrijke positie hebben ingenomen.

Beleidsregels parkeernormen: de juiste afweging
Het vertalen van visiepunten naar concrete nieuwe beleidsregels en parkeernormen was een enorme uitdaging. Dit kwam met name door het opstellen van nieuwe fietsparkeernormen en –kwaliteitseisen, aangevuld met de maximale parkeernormen voor de auto. Op sommige locaties (zoals het stationsgebied) wordt de maximale parkeernorm zelfs nul! Het delen van ambities en het vinden van draagvlak hiervoor ging in de meeste gevallen goed. Echter, het juridisch juist formuleren is een grote uitdaging gebleken. Je kunt immers allerlei wensen hebben, maar het moet in
juridisch opzicht wel kloppen. Daarbij moeten ook de verschillende belangen goed tegen elkaar worden afgewogen. Complex was ook het toetsen van nieuwe regels aan bestaande bouwplannen. Want hoe voorkom je dat bestaande bouwplannen niet door kunnen gaan als gevolg van gewijzigde regels? Zonder het autogebruik in de toekomst te verminderen en het fietsgebruik te vergroten loopt Leiden vast. Bij ieder bouwplan moet zoveel als mogelijk rekening gehouden worden met goede fietsenstallingen. Alleen op die manier voorkomen we dat het parkeren van fietsen ten koste gaat van de openbare ruimte en de samenleving de kosten hiervoor moet dragen. Dit betekent dat bepaalde bouwplannen mogelijk lastiger te realiseren zijn. Tegelijk wordt echter ook de parkeernorm voor auto’s omlaaggebracht. Uit onze berekeningen tussen de oude en nieuwe parkeernormen voor enkele bouwplannen blijkt dit pakket aan maatregelen een positief financieel effect te hebben voor ontwikkelaars. Zij zouden hiermee dus in theorie ruimte moeten hebben om aan de andere ambities van het college mee te werken (bijvoorbeeld vergroening, sociale woningbouw en verduurzaming).

Botsproeven
Ambitieuze parkeernormen voor zowel de auto als de fiets kunnen voor koudwatervrees zorgen. Om deze koudwatervrees weg te nemen, hebben we enkele zogenoemde ‘botsproeven’ uitgevoerd. De concept-parkeernormen en het bijhorende toepassingskader zijn doorberekend voor enkele majeure ontwikkelprojecten binnen de gemeente Leiden. Zodat de effecten van de nieuwe normen inzichtelijk gemaakt konden worden, schoonheidsfoutjes gerepareerd konden worden en op een onderbouwde én inzichtelijke manier discussie gevoerd kon worden met de betrokken afdelingen binnen de gemeente Leiden.

Parkeren in de 31e eeuw
Met een afgewogen voorstel zijn zowel de Parkeervisie als de Beleidsregels Parkeernormen begin dit jaar door het college eigenlijk soepel vastgesteld en vrijgegeven voor de inspraak. Tijdens de inspraak zijn 101 reacties
binnengekomen. Deze worden verwerkt en gaan samen met de op onderdelen aangepaste Parkeervisie ter besluitvorming naar de gemeenteraad. Wij verwachten een besluit over de Parkeervisie voor het zomerreces. Aansluitend kunnen de beleidsregels en parkeernormen door het college worden vastgesteld. Gelijktijdig wordt gewerkt aan een paraplubestemmingsplan om te regelen dat de maximale parkeernormen voor auto’s en de fietsparkeernormen opgelegd kunnen worden. Eind 2020 verwachten wij dat alle besluitvorming is afgerond. Dan moeten de eerste maatregelen ook zijn verwerkt in de nieuwe parkeerverordening.

Dit artikel is verschenen in Vexpansie 2-2020 en geschreven door Dennis Bruin, Parkeermanager en projectleider Parkeervisie gemeente Leiden en aangevuld met kaderteksten door Stan van de Hulsbeek, projectleider Spark Parkeren, begeleider van dit project.

Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief

Even voorstellen!

mei 9, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Ward-Wedman_Spark-parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-05-09 15:50:532023-06-22 09:44:08Even voorstellen!

Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

maart 21, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Spark-Roermond-parkeerplaats-990x650-1.jpg 615 823 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-03-21 15:02:372023-05-24 07:19:36Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

Artikel | Trends in 2023

februari 14, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/02/Spark_Parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-02-14 15:48:302023-06-22 08:52:06Artikel | Trends in 2023
Afbeelding: artist impression door Wissing/Urban Synergy

Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

november 29, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/01/Spark_De-Stationstuinen_Meer-ruimte-door-slimmer-parkeren_Gem-Barendrecht_BRON_Wissing_Urban-Synergy_-1.jpg 674 1200 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-11-29 16:30:192023-05-24 10:59:33Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren
Afbeelding: Spark

Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte

oktober 11, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/10/Artikel_Spark-parkeren_Met-gereguleerd-parkeren-grip-op-gebruik-openbare-ruimte-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-10-11 16:11:552023-06-22 08:51:07Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte
Afbeelding: Suikerzijderoute, gemeente Groningen

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

juni 10, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/06/Impressie-Suikerzijderoute-gezien-richting-binnenstad_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-06-10 17:07:062023-05-24 07:31:34Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

april 19, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/04/Blauwe-Druifjes_Spark-parkeren_Angelique-Breukel-979x660-1.jpg 660 979 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-04-19 11:39:002023-05-24 07:36:27Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

Hoe koop je een parkeergarage?

februari 3, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-02-03 21:29:402023-05-24 07:44:22Hoe koop je een parkeergarage?
Afbeelding: Spark

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

oktober 5, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-10-05 14:01:522023-05-24 07:50:16Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.
Foto: Spark

Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

september 9, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/09/Blog_Hoge-tarieven-door-marktwerking-Spark-parkeren_parkeeradviesbureau_Strategisch-partner-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-09-09 11:34:262023-05-24 07:53:26Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

juni 8, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/06/Update_artikel_1_parkeerplaats-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-06-08 12:37:492023-05-24 11:01:32Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

april 20, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/04/Scherm­afbeelding-2023-05-24-om-12.23.49.png 479 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-04-20 16:08:112023-05-24 10:32:01Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

december 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Update_Hoofdartikel-990x594-1.jpg 594 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-23 16:21:542023-05-24 08:46:50Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

Blog: Het monster dat POET heet

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/POET_Spark-parkeren_Blog-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:23:372023-05-24 11:02:54Blog: Het monster dat POET heet

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Parkeren-in-het-Ruimtelijk-domein_Spark-parkeren_publicatie_-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:21:332023-05-24 09:02:17Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

november 24, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/11/Fietsparkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-11-24 12:02:432023-05-24 08:59:49Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Fietsverrommeling? Los het op!

juli 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-07-23 14:32:572023-05-24 10:50:11Fietsverrommeling? Los het op!

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

juni 12, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vexpansie_Artikel_Parkeervisie_Leiden_Spark-parkeren_Screenshot-990x633-1.png 633 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-06-12 14:55:342023-05-24 12:46:19Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Foto: Spark

Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?

april 9, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Blog_Edwin_Spark_Parkeren_op_eigen_terrein-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-09 17:16:242023-05-30 07:28:39Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?
Foto: Krsto Jevtic

Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

april 7, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Foto_bij_Blog_Ernst_door_krsto-jevtic_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-07 13:54:202023-05-24 12:31:21Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

april 3, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Edwin_van_der_Gracht-kopie-3-921x660-1.jpg 660 921 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-03 14:19:032023-05-24 12:33:31Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?
Foto: Spark

Column: Marktconform bestaat niet

september 12, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Format_Data-export_eisen_PMS_PA-e1449229342416.jpg 657 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-12 08:13:582023-05-30 07:31:03Column: Marktconform bestaat niet

Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Update_51__-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-09 10:00:372023-05-30 07:30:08Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Foto: Pascal Blanchet

Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?

augustus 27, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/A_2014_09_Spark_PB_Straatparkeren_Rotterdam_autos_bij_kade-e1412683429620.jpg 742 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-27 13:16:342023-05-30 07:07:18Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?
Foto: Spark

Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?

augustus 23, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-2_.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-23 12:49:062023-05-30 07:32:44Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?
Foto: Spark; uitritlocatie Peperstraat Oss

Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad

juli 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Bollard_gemeente_Oss_Arie_Pijp_parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-09 13:44:112023-05-30 07:19:36Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad
Foto: Spark

Column: Parkeren en participatie

juli 4, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-04 09:35:522023-05-30 07:23:53Column: Parkeren en participatie
Foto: Spark

Onderschat het fietsparkeren niet!

juni 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/06/Fietsparkeren_fiets_fietsen_brug_klein.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-06-18 12:24:192023-05-30 07:27:31Onderschat het fietsparkeren niet!

De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

mei 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/A_2014_Spark_Mobielparkeren_Leiden-e1442840746533.jpg 1061 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-28 09:59:432023-05-30 07:38:39De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

mei 15, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Michel_Houtkamp_Column_Zijn_er_duurzame_alternatieven_voor_de_elektrisch_aangedreven_auto.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-15 14:15:172023-05-30 07:47:15Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

april 30, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Garage_auto_Pascal_Blanchet.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-30 10:57:422023-05-30 07:49:54Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?

april 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Parkeervak__.jpg 675 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-18 12:19:582023-06-22 09:49:10Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?
Foto: Pascal Blanchet

Differentiëren in parkeertarieven?

april 5, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpg 674 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-05 14:08:492023-05-31 14:09:21Differentiëren in parkeertarieven?
Foto: Spark

Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?

april 2, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Motorfiets_parkeren_blog_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-scaled.jpg 1920 2560 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-02 15:29:482023-05-24 11:14:58Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?
Afbeelding: Vexpan

Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?

maart 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/03/Afbeelding_artikel_Vexpansie2.jpg 588 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-03-18 14:39:552023-06-01 13:01:22Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?
Foto: Spark

Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

februari 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/02/Column_Spark-parkeren_Verkiezen_jongeren_MaaS_Boven_eigen_auto_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-02-28 10:56:462023-06-01 11:46:49Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 26, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-13.56.09.png 467 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-26 13:59:002023-06-01 12:04:58Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Pascal Blanchet

Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!

november 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkereren_btw_over_straatparkeren.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-19 11:57:242023-06-01 12:10:59Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!
Foto: Pascal Blanchet

Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

november 12, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpeg 894 1193 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-12 17:20:312023-06-01 13:01:31Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 6, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Update49_Kleine_artikel_Parkeerkencijfers_CROW_Wat_is_er_gewijzigd_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-06 09:42:232023-06-01 13:01:40Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Spark

Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

oktober 18, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_blog_Parkeren_op_eigen_terrein.jpg 665 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-10-18 12:49:082023-06-01 12:35:46Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

juli 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.25.43.png 450 746 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-07-17 14:15:302023-06-01 13:01:45Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/De-toegevoegde-waarde-van-fiscaal-betaald-parkeren_Vexpansie_Arie_Pijp_Eric_Stuyfzand_2018.png 820 1238 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 16:07:152023-06-01 13:01:57De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren
Fietsparkeren maakt inhaalslag

Fietsparkeren maakt inhaalslag

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Martin_Blankendaal_Foto_Pascal_Blanchet_artikel_Fietsparkeren_maakt_inhaalslag_VerkeerInBeeld.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 09:22:122023-06-01 12:43:50Fietsparkeren maakt inhaalslag
Foto: Pascal Blanchet

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

juni 1, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spark-parkeren_Car_ownership_and_residential_parking_subsidies_Parkeerbarometer-e1444312610452.jpg 743 991 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-01 12:31:412023-06-01 12:46:38Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?
Foto: Spark

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

mei 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-05-17 11:03:162023-06-01 12:48:43Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?
Foto: Pascal Blanchet

Voorlopig geen btw op straatparkeren

maart 27, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_straatparkeren_btw.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-27 10:07:452023-06-01 12:53:53Voorlopig geen btw op straatparkeren
Foto: Schiphol

Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

maart 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.54.10.png 756 1138 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-19 14:18:292023-06-01 13:02:21Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede

februari 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/02/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.59.18.png 449 747 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-02-22 10:32:552023-06-01 13:00:071 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede
Foto: Willemijn Jansen

Blog: Verover je plek!

mei 24, 2015
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/HDM-parkeerplaats-2-881x660-1.jpg 660 881 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2015-05-24 10:11:002023-06-29 16:28:26Blog: Verover je plek!
VorigeVolgende

Publicatie

Wij delen graag onze kennis en maken deze voor iedereen toegankelijk. We publiceren artikelen en blogs, stellen data-exportformats ter beschikking en delen inzichten uit (eigen) onderzoek. Daarnaast geven we nieuw talent de ruimte met afstudeerscripties.

Lees meer publicaties >

Volg ons:

Aanmelden nieuwsbrief

Projecten
Beleid
Ontwikkeling
Exploitatie

Over ons
Wie zijn wij
Visie
Werken bij Spark

Kennis

Spark B.V.
Nieuwstraat 4
2266 AD Leidschendam

KvK Haaglanden 28108453
BTW NL.8154.15.394.B01

Privacy statement

Waarmee kunnen we jou helpen? Neem contact op:

070 31 77 005

info@spark-parkeren.nl

Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkelInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy Policy
Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel