Spark
  • Projecten
    • Beleid
    • Ontwikkeling
    • Exploitatie
  • Over ons
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Werken bij Spark
  • Kennis
    • Publicatie
    • Onderzoek
    • Product
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

Door Eric Stuyfzand en Arie Pijp (Spark), artikel gepubliceerd in Vexpansie 2 -2018

Als een goed of dienst, zoals parkeren, schaars is en een eerlijke verdeling in het algemeen belang is, zorgt de overheid voor regels. Parkeerplaatsen worden echter niet alleen door de overheid aangeboden, maar ook door marktpartijen. En daarmee komen deze ongewild in concurrentie met elkaar.

Kei-cars zijn piepkleine modellen van Daihatsu, Suzuki, Honda of andere Japanse autofabrikanten. Ook in Europa zien we ze veel. Waaraan ontlenen ze hun bestaansrecht? De oorsprong ligt in de dichtbevolkte Japanse steden met weinig openbare ruimte, zoals Tokyo. Toen in de jaren na de Tweede Wereldoorlog het autobezit sterk toenam bleek dat de stad hier niet voor ingericht was. Al in de jaren vijftig van de vorige eeuw maakten Japanse steden daarom wetgeving om het parkeren aan banden te leggen. Wie een auto wil kopen, moet aantonen over een parkeercertificaat (Shako shomei sho) te beschikken. Tenzij die auto korter is dan 3,4 meter en smaller dan 1,48. Zodoende is 40 procent van de verkochte auto’s in Japan een kei-car. In Nederland pakken gemeente het parkeerprobleem anders aan. Als er op straat meer vraag dan aanbod is van parkeerplaatsen, komt er regulering. Betaald parkeren met vergunningen voor de groep waarvoor de parkeerplaatsen zijn bedoeld (meestal bewoners). Niets aan de hand; als een goed of dienst schaars is en een eerlijke verdeling in het algemeen belang is, zorgt de overheid voor regels. Dat gaat ook zo bij onderwijs, huisvesting en talloze andere voorzieningen.

HET ALGEMEEN BELANG
Een overheid die haar kerntaak uitvoert, is niet btw-plichtig zou je denken. Maar zo eenvoudig is het niet. Want parkeerplaatsen worden niet alleen door de overheid aangeboden, maar ook door marktpartijen. En daarmee komen deze ongewild in concurrentie met elkaar. Dat is in de eerste plaats bij parkeergarages. Een gemeente die een parkeergarage exploiteert heeft te maken met de Wet Markt en Overheid. Het komt erop neer dat de overheid niet aan concurrentievervalsing mag doen door niet alle kosten door te rekenen. Maar als er een maatschappelijk belang is om het parkeertarief beperkt te houden (bijvoorbeeld omdat je dat voor een goede bereikbaarheid nodig vindt) mag dat wel, mits de gemeente daarvoor een besluit neemt. Dat geldt voor alle activiteiten waarmee de gemeente in concurrentie met de markt kan komen, denk bijvoorbeeld aan sportvoorzieningen, of onderwijs. En daar gaat het vaak niet goed. Steeds vaker weet de markt via de rechter het algemeen belang ter discussie te stellen. Logisch, als een gemeente dit niet goed onderbouwt, is er misschien geen algemeen belang en moeten alle kosten doorgerekend worden.

BTW OP STRAATPARKEREN
Onlangs stelde de Hoge Raad een gemeente in het gelijk in een zaak over btw op straatparkeren. De parkeerbelastingverordening kan in stand blijven, ook als daarin niets over btw is vermeld. Aan de principiële vraag of er voldoende onderscheid is tussen parkeren op straat of in de parkeergarage en of de gemeente hierbij niet concurreert met de markt, kwam de Raad niet toe. Die kwestie ligt er nog en legt de complexe verhouding in de parkeermarkt bloot. Aan de ene kant is daar de overheid die als infrastructuurbeheerder het algemeen belang nastreeft en wegen en de daarmee verbonden – of soms zelfs deel uitmakende – parkeerplaatsen aanlegt en de kosten hiervan uit algemene belastinginkomsten draagt. Aan de andere kant is daar de markt, die de commerciële waarde van een parkeerplaats ziet en daar een businesscase van maakt. Die commerciële waarde ontstaat door de schaarste aan parkeerplaatsen en de daaruit voortvloeiende behoefte van de overheid om het gebruik ervan te reguleren om een maatschappelijk verantwoord gebruik ervan te bewerkstelligen. Helemaal complex wordt het dan als een gemeente besluit een parkeergarage aan te leggen (zie het als deel van de weginfrastructuur) die om maatschappelijke redenen onder de grond moet liggen en daardoor nooit tegen een plaatselijk marktconform tarief geëxploiteerd kan worden. De commerciële exploitant die verderop misschien prima een bovengrondse garage zou kunnen laten renderen, heeft het nakijken.

WAT HEBBEN WE GELEERD EN HOE NU VERDER
Moeten we het de komende jaren aan de rechter overlaten wat een gemeente wel of niet mag?

1. Wat leren we uit de recente uitspraken: Gemeenten moeten rekening houden met de markt. Alleen als er aantoonbaar sprake is van een ‘algemeen belang’ mag de gemeente het parkeren subsidiëren. Hierbij mag de gemeente niet langer het onderscheid maken tussen straatparkeren en parkeren achter slagbomen. Kern van de vraag is of de gemeente als ondernemer optreedt of als regulerende overheid.

2. Fiscaal betaald parkeren is niet zomaar vrij van btw. Het onderscheid tussen markt en overheid vervaagt, waardoor fiscaal betaald parkeren concurrerend gezien kan worden van parkeren in commerciële parkeervoorzieningen. Daarmee kan fiscaal betaald parkeren een dienstverlening worden, dus btw-plichtig. Vinden markt en overheid samen een weg naar de ideale parkeerplaats? Kansen genoeg. Een gemeente die uit maatschappelijk oogpunt parkeerplaatsen onder de grond wil aanleggen, kan zelf het onrendabele deel bijpassen en de markt zijn werk laten doen door bijvoorbeeld de exploitatie te tenderen. En waar integrale kostprijs wel doorgerekend kan worden, zoals bij straatparkeren, is er geen probleem en kan de gemeente haar eigen regels voor verantwoorde verdeling van de ruimte in vrijheid toepassen. Vinden markt en overheid elkaar niet, dan kan in een gemeente waar meerdere (markt) partijen actief parkeergelegenheid aanbieden, fiscaal betaald parkeren al snel een concurrentieverstorend element blijken. De gemeente treedt hier mogelijk als ondernemer op met alle gevolgen van dien.

Zo bezien is een Shako shomei sho (parkeercertificaat) uit Japan nog niet zo’n vreemd idee, al moeten we ons afvragen of we dan ook een vrijstelling invoeren voor de kei-cars.

Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief

Even voorstellen!

mei 9, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Ward-Wedman_Spark-parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-05-09 15:50:532023-06-22 09:44:08Even voorstellen!

Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

maart 21, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Spark-Roermond-parkeerplaats-990x650-1.jpg 615 823 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-03-21 15:02:372023-05-24 07:19:36Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

Artikel | Trends in 2023

februari 14, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/02/Spark_Parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-02-14 15:48:302023-06-22 08:52:06Artikel | Trends in 2023
Afbeelding: artist impression door Wissing/Urban Synergy

Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

november 29, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/01/Spark_De-Stationstuinen_Meer-ruimte-door-slimmer-parkeren_Gem-Barendrecht_BRON_Wissing_Urban-Synergy_-1.jpg 674 1200 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-11-29 16:30:192023-05-24 10:59:33Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren
Afbeelding: Spark

Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte

oktober 11, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/10/Artikel_Spark-parkeren_Met-gereguleerd-parkeren-grip-op-gebruik-openbare-ruimte-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-10-11 16:11:552023-06-22 08:51:07Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte
Afbeelding: Suikerzijderoute, gemeente Groningen

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

juni 10, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/06/Impressie-Suikerzijderoute-gezien-richting-binnenstad_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-06-10 17:07:062023-05-24 07:31:34Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

april 19, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/04/Blauwe-Druifjes_Spark-parkeren_Angelique-Breukel-979x660-1.jpg 660 979 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-04-19 11:39:002023-05-24 07:36:27Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

Hoe koop je een parkeergarage?

februari 3, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-02-03 21:29:402023-05-24 07:44:22Hoe koop je een parkeergarage?
Afbeelding: Spark

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

oktober 5, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-10-05 14:01:522023-05-24 07:50:16Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.
Foto: Spark

Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

september 9, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/09/Blog_Hoge-tarieven-door-marktwerking-Spark-parkeren_parkeeradviesbureau_Strategisch-partner-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-09-09 11:34:262023-05-24 07:53:26Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

juni 8, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/06/Update_artikel_1_parkeerplaats-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-06-08 12:37:492023-05-24 11:01:32Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

april 20, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/04/Scherm­afbeelding-2023-05-24-om-12.23.49.png 479 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-04-20 16:08:112023-05-24 10:32:01Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

december 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Update_Hoofdartikel-990x594-1.jpg 594 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-23 16:21:542023-05-24 08:46:50Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

Blog: Het monster dat POET heet

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/POET_Spark-parkeren_Blog-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:23:372023-05-24 11:02:54Blog: Het monster dat POET heet

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Parkeren-in-het-Ruimtelijk-domein_Spark-parkeren_publicatie_-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:21:332023-05-24 09:02:17Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

november 24, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/11/Fietsparkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-11-24 12:02:432023-05-24 08:59:49Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Fietsverrommeling? Los het op!

juli 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-07-23 14:32:572023-05-24 10:50:11Fietsverrommeling? Los het op!

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

juni 12, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vexpansie_Artikel_Parkeervisie_Leiden_Spark-parkeren_Screenshot-990x633-1.png 633 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-06-12 14:55:342023-05-24 12:46:19Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Foto: Spark

Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?

april 9, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Blog_Edwin_Spark_Parkeren_op_eigen_terrein-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-09 17:16:242023-05-30 07:28:39Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?
Foto: Krsto Jevtic

Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

april 7, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Foto_bij_Blog_Ernst_door_krsto-jevtic_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-07 13:54:202023-05-24 12:31:21Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

april 3, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Edwin_van_der_Gracht-kopie-3-921x660-1.jpg 660 921 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-03 14:19:032023-05-24 12:33:31Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?
Foto: Spark

Column: Marktconform bestaat niet

september 12, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Format_Data-export_eisen_PMS_PA-e1449229342416.jpg 657 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-12 08:13:582023-05-30 07:31:03Column: Marktconform bestaat niet

Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Update_51__-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-09 10:00:372023-05-30 07:30:08Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Foto: Pascal Blanchet

Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?

augustus 27, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/A_2014_09_Spark_PB_Straatparkeren_Rotterdam_autos_bij_kade-e1412683429620.jpg 742 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-27 13:16:342023-05-30 07:07:18Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?
Foto: Spark

Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?

augustus 23, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-2_.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-23 12:49:062023-05-30 07:32:44Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?
Foto: Spark; uitritlocatie Peperstraat Oss

Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad

juli 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Bollard_gemeente_Oss_Arie_Pijp_parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-09 13:44:112023-05-30 07:19:36Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad
Foto: Spark

Column: Parkeren en participatie

juli 4, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-04 09:35:522023-05-30 07:23:53Column: Parkeren en participatie
Foto: Spark

Onderschat het fietsparkeren niet!

juni 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/06/Fietsparkeren_fiets_fietsen_brug_klein.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-06-18 12:24:192023-05-30 07:27:31Onderschat het fietsparkeren niet!

De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

mei 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/A_2014_Spark_Mobielparkeren_Leiden-e1442840746533.jpg 1061 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-28 09:59:432023-05-30 07:38:39De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

mei 15, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Michel_Houtkamp_Column_Zijn_er_duurzame_alternatieven_voor_de_elektrisch_aangedreven_auto.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-15 14:15:172023-05-30 07:47:15Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

april 30, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Garage_auto_Pascal_Blanchet.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-30 10:57:422023-05-30 07:49:54Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?

april 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Parkeervak__.jpg 675 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-18 12:19:582023-06-22 09:49:10Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?
Foto: Pascal Blanchet

Differentiëren in parkeertarieven?

april 5, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpg 674 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-05 14:08:492023-05-31 14:09:21Differentiëren in parkeertarieven?
Foto: Spark

Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?

april 2, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Motorfiets_parkeren_blog_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-scaled.jpg 1920 2560 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-02 15:29:482023-05-24 11:14:58Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?
Afbeelding: Vexpan

Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?

maart 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/03/Afbeelding_artikel_Vexpansie2.jpg 588 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-03-18 14:39:552023-06-01 13:01:22Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?
Foto: Spark

Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

februari 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/02/Column_Spark-parkeren_Verkiezen_jongeren_MaaS_Boven_eigen_auto_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-02-28 10:56:462023-06-01 11:46:49Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 26, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-13.56.09.png 467 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-26 13:59:002023-06-01 12:04:58Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Pascal Blanchet

Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!

november 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkereren_btw_over_straatparkeren.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-19 11:57:242023-06-01 12:10:59Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!
Foto: Pascal Blanchet

Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

november 12, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpeg 894 1193 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-12 17:20:312023-06-01 13:01:31Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 6, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Update49_Kleine_artikel_Parkeerkencijfers_CROW_Wat_is_er_gewijzigd_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-06 09:42:232023-06-01 13:01:40Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Spark

Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

oktober 18, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_blog_Parkeren_op_eigen_terrein.jpg 665 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-10-18 12:49:082023-06-01 12:35:46Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

juli 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.25.43.png 450 746 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-07-17 14:15:302023-06-01 13:01:45Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/De-toegevoegde-waarde-van-fiscaal-betaald-parkeren_Vexpansie_Arie_Pijp_Eric_Stuyfzand_2018.png 820 1238 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 16:07:152023-06-01 13:01:57De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren
Fietsparkeren maakt inhaalslag

Fietsparkeren maakt inhaalslag

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Martin_Blankendaal_Foto_Pascal_Blanchet_artikel_Fietsparkeren_maakt_inhaalslag_VerkeerInBeeld.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 09:22:122023-06-01 12:43:50Fietsparkeren maakt inhaalslag
Foto: Pascal Blanchet

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

juni 1, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spark-parkeren_Car_ownership_and_residential_parking_subsidies_Parkeerbarometer-e1444312610452.jpg 743 991 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-01 12:31:412023-06-01 12:46:38Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?
Foto: Spark

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

mei 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-05-17 11:03:162023-06-01 12:48:43Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?
Foto: Pascal Blanchet

Voorlopig geen btw op straatparkeren

maart 27, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_straatparkeren_btw.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-27 10:07:452023-06-01 12:53:53Voorlopig geen btw op straatparkeren
Foto: Schiphol

Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

maart 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.54.10.png 756 1138 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-19 14:18:292023-06-01 13:02:21Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede

februari 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/02/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.59.18.png 449 747 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-02-22 10:32:552023-06-01 13:00:071 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede
Foto: Willemijn Jansen

Blog: Verover je plek!

mei 24, 2015
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/HDM-parkeerplaats-2-881x660-1.jpg 660 881 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2015-05-24 10:11:002023-06-29 16:28:26Blog: Verover je plek!
VorigeVolgende

Publicatie

Wij delen graag onze kennis en maken deze voor iedereen toegankelijk. We publiceren artikelen en blogs, stellen data-exportformats ter beschikking en delen inzichten uit (eigen) onderzoek. Daarnaast geven we nieuw talent de ruimte met afstudeerscripties.

Lees meer publicaties >

Volg ons:

Aanmelden nieuwsbrief

Projecten
Beleid
Ontwikkeling
Exploitatie

Over ons
Wie zijn wij
Visie
Werken bij Spark

Kennis

Spark B.V.
Nieuwstraat 4
2266 AD Leidschendam

KvK Haaglanden 28108453
BTW NL.8154.15.394.B01

Privacy statement

Waarmee kunnen we jou helpen? Neem contact op:

070 31 77 005

info@spark-parkeren.nl

Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkelInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy Policy
Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel