Spark
  • Projecten
    • Beleid
    • Ontwikkeling
    • Exploitatie
  • Over ons
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Werken bij Spark
  • Kennis
    • Publicatie
    • Onderzoek
    • Product
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Column

Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Door Michel Houtkamp (Spark)

De periode van fossiele brandstoffen lijkt op zijn eind, de elektrische mobiliteit lijkt het stokje over te nemen. Dit is in ieder geval wat de media en politici ons vertellen. Maar is de elektrisch aangedreven auto de enige weg vooruit of zijn er duurzame alternatieven?

Als (parkeer)adviseur krijg ik vaak de vraag de toekomst te voorspellen: rijden we in de toekomst nog wel zelf, parkeren we nog bij de bestemming, hoeveel parkeerplaatsen zijn er nodig om te voldoen aan de toekomstige parkeervraag enzovoort. Hier geef ik met de kennis en inzichten van nu met wisselende zekerheid antwoord op.

Duurzame alternatieven?
Een vraag die mij steeds vaker wordt gesteld is hoe we om moeten gaan met de elektrisch aangedreven auto. Deze vraag kent niet één juist antwoord en is complex, aangezien dit zeer afhankelijk is van de situatie. Hierdoor ben ik mij gaan afvragen of er concurrenten zijn van de elektrisch aangedreven auto, die net zo duurzaam zijn en waar we nu geen (of onvoldoende) rekening mee houden. Of is het wat betreft de aandrijving van de auto van de toekomst al een gelopen race?

Het antwoord op de eerste vraag is makkelijk gevonden: ja, er zijn meerdere alternatieve energiebronnen die duurzamer zijn dan de brandstoffen die wij nu dagelijks in onze auto stoppen.

Biobrandstoffen
Een eerste voorbeeld hiervan zijn de biobrandstoffen. In theorie zijn biobrandstoffen beter voor het klimaat dan onze huidige fossiele variant. Dit komt doordat bij de productie eerst CO2 wordt afgevangen door onder andere planten. Simpel gezegd gebruiken de planten de koolstof uit de CO2 om de energie van de zon op te slaan. Wij gebruiken deze opgeslagen energie weer om voor ons bruikbare brandstoffen te produceren. Dit proces lijkt op het eerste gezicht circulair, wat betekent dat er geen nieuwe broeikasgassen vrij komen. In de praktijk blijkt dit echter niet het geval.

Uiteindelijk is de CO2 winst minimaal en komt er alsnog ongewenst gas vrij. Een misschien nog belangrijker nadeel van biobrandstoffen bevindt zich op een ander facet van duurzaamheid: die van landgebruik. Om biomassa voor brandstoffen te produceren is grote hoeveelheden landbouwgrond nodig. Deze grond kan op dat moment niet meer gebruikt worden voor het produceren van voedsel. Hiermee scoren biobrandstoffen een stuk minder goed op algehele duurzaamheid dan de elektrisch aangedreven auto.

Circulair gebruik CO2
Een tweede voorbeeld maakt gebruik van hetzelfde principe als de biobrandstoffen, namelijk een circulair gebruik van CO2. Het grote verschil is dat het hier niet nodig is eerst grote hoeveelheden biomassa te produceren. Er is een methode waarbij CO2 gefilterd kan worden uit de atmosfeer. Door gewone lucht door een groot filter te persen kan middels een chemische reactie CO2 worden opgevangen. De stoffen die in het filter worden opgevangen kunnen weer worden gebruikt om nieuwe brandstoffen te produceren.

Dit lijkt voor het klimaat een ideale oplossing, maar helaas lost dit proces een ander groot nadeel van brandstoffen niet op. Dit nadeel heeft te maken met de verbrandingsmotor zoals we die nu kennen. Deze zal ook, wanneer de brandstoffen klimaat neutraal gesynthetiseerd worden of geproduceerd uit biomassa, aanzienlijke hoeveelheid fijnstof en stikstofoxide produceren. Hierdoor blijft de auto dus schadelijk voor een ieders gezondheid. Dit is wederom een onderdeel waar de elektrische aandrijving duurzamer is dan de aandrijving door middel van een conventionele verbrandingsmotor.

Vaste brandstoffen
Als laatste voorbeeld heb ik een minder conventionele oplossing bekeken: die van de vaste brandstoffen. Bij vaste brandstoffen wordt voornamelijk gedacht aan de ruimtevaart of het afsteken van vuurwerk rond de jaarwisseling. Voordat ik mij ging verdiepen in alternatieven, was mij niet bekend dat dit een serieuze mogelijkheid is om een duurzaam alternatief te bieden voor benzine en diesel. De techniek werkt met een speciale verbrandingsmotor waarin metaalpoeder wordt verbrand. Doordat de motor volledig is afgesloten komt er geen schadelijke uitstoot vrij en wordt het afvalproduct direct opgevangen.

Deze techniek staat echter nog in de kinderschoenen. Waarbij de overbrenging van de warmte-energie naar bewegingsenergie nog grotendeels theoretisch is. In de tijdspanne waarbinnen verandering plaats moet vinden, is het niet mogelijk deze aandrijvingsvorm als serieuze concurrent te zien van de elektrische aandrijving.

Beste optie
De conclusie die ik na mijn (korte) zoektocht kan trekken, is dat de elektrisch aangedreven auto wel degelijk onze beste optie is om de overstap naar duurzame (auto) mobiliteit te maken. Dit is natuurlijk onder de voorwaarde dat de opgewekte stroom en de geproduceerde waterstof uit duurzame bronnen gehaald worden. De duurzaamheidswinst op het klimaat en in de leefomgeving van deze aandrijvingsvorm zijn vele malen groter dan die van biobrandstof.

En het lijkt erop dat deze technologie binnenkort voor de gewone man en vrouw betaalbaar(der) wordt. Recent heeft de grootste fabrikant van auto-onderdelen “Bosch” haar geloof in waterstof als energiebron voor de auto uitgesproken. Dit zal naar verwachting tot gevolg hebben dat de duurzame waterstofauto’s alleen nog maar goedkoper zullen worden; een bedrijf als Bosch verdient haar geld namelijk hoofdzakelijk met massaproductie.

Afsluitend kan ik stellen dat, wanneer u zich wilt voorbereiden op een duurzame toekomst, de elektrisch aangedreven auto niet mag ontbreken in uw plannen.

De young professionals van Spark publiceren maandelijks een column waarin zij zich binnen het vakgebied parkeren verdiepen in een onderwerp, dat hun (bijzondere) interesse heeft. Bekijk de verschenen columns uit deze serie:

  • Verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto? 
  • Motorfiets parkeren: een vak apart?
  • Parkeren en participatie
  • Marktconform bestaat niet

Bronnen:

  • Factsheets: “Brandstoffen voor het wegverkeer” (Kenmerken en perspectief) TNO, CE Delft 2014
  • Website: McGill University “Could metal particles be the clean fuel of the future?” J.M. Bergthorson 2015
  • Website: Biotanken.nl

Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief

Even voorstellen!

mei 9, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Ward-Wedman_Spark-parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-05-09 15:50:532023-06-22 09:44:08Even voorstellen!

Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

maart 21, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Spark-Roermond-parkeerplaats-990x650-1.jpg 615 823 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-03-21 15:02:372023-05-24 07:19:36Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

Artikel | Trends in 2023

februari 14, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/02/Spark_Parkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-02-14 15:48:302023-06-22 08:52:06Artikel | Trends in 2023
Afbeelding: artist impression door Wissing/Urban Synergy

Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

november 29, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/01/Spark_De-Stationstuinen_Meer-ruimte-door-slimmer-parkeren_Gem-Barendrecht_BRON_Wissing_Urban-Synergy_-1.jpg 674 1200 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-11-29 16:30:192023-05-24 10:59:33Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren
Afbeelding: Spark

Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte

oktober 11, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/10/Artikel_Spark-parkeren_Met-gereguleerd-parkeren-grip-op-gebruik-openbare-ruimte-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-10-11 16:11:552023-06-22 08:51:07Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte
Afbeelding: Suikerzijderoute, gemeente Groningen

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

juni 10, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/06/Impressie-Suikerzijderoute-gezien-richting-binnenstad_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-06-10 17:07:062023-05-24 07:31:34Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

april 19, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/04/Blauwe-Druifjes_Spark-parkeren_Angelique-Breukel-979x660-1.jpg 660 979 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-04-19 11:39:002023-05-24 07:36:27Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

Hoe koop je een parkeergarage?

februari 3, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-02-03 21:29:402023-05-24 07:44:22Hoe koop je een parkeergarage?
Afbeelding: Spark

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

oktober 5, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-10-05 14:01:522023-05-24 07:50:16Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.
Foto: Spark

Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

september 9, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/09/Blog_Hoge-tarieven-door-marktwerking-Spark-parkeren_parkeeradviesbureau_Strategisch-partner-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-09-09 11:34:262023-05-24 07:53:26Blog: Hogere parkeertarieven door marktwerking

Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

juni 8, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/06/Update_artikel_1_parkeerplaats-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-06-08 12:37:492023-05-24 11:01:32Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats? | Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

april 20, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/04/Scherm­afbeelding-2023-05-24-om-12.23.49.png 479 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-04-20 16:08:112023-05-24 10:32:01Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

december 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Update_Hoofdartikel-990x594-1.jpg 594 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-23 16:21:542023-05-24 08:46:50Invoeren van parkeerregulering: balanceren tussen verwachting en beleving | draagvlak

Blog: Het monster dat POET heet

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/POET_Spark-parkeren_Blog-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:23:372023-05-24 11:02:54Blog: Het monster dat POET heet

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Parkeren-in-het-Ruimtelijk-domein_Spark-parkeren_publicatie_-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:21:332023-05-24 09:02:17Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

november 24, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/11/Fietsparkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-11-24 12:02:432023-05-24 08:59:49Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Fietsverrommeling? Los het op!

juli 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-07-23 14:32:572023-05-24 10:50:11Fietsverrommeling? Los het op!

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

juni 12, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vexpansie_Artikel_Parkeervisie_Leiden_Spark-parkeren_Screenshot-990x633-1.png 633 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-06-12 14:55:342023-05-24 12:46:19Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Foto: Spark

Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?

april 9, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Blog_Edwin_Spark_Parkeren_op_eigen_terrein-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-09 17:16:242023-05-30 07:28:39Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?
Foto: Krsto Jevtic

Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

april 7, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Foto_bij_Blog_Ernst_door_krsto-jevtic_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-07 13:54:202023-05-24 12:31:21Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

april 3, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Edwin_van_der_Gracht-kopie-3-921x660-1.jpg 660 921 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-03 14:19:032023-05-24 12:33:31Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?
Foto: Spark

Column: Marktconform bestaat niet

september 12, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Format_Data-export_eisen_PMS_PA-e1449229342416.jpg 657 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-12 08:13:582023-05-30 07:31:03Column: Marktconform bestaat niet

Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Update_51__-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-09 10:00:372023-05-30 07:30:08Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte? | Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Foto: Pascal Blanchet

Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?

augustus 27, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/A_2014_09_Spark_PB_Straatparkeren_Rotterdam_autos_bij_kade-e1412683429620.jpg 742 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-27 13:16:342023-05-30 07:07:18Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?
Foto: Spark

Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?

augustus 23, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-2_.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-23 12:49:062023-05-30 07:32:44Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?
Foto: Spark; uitritlocatie Peperstraat Oss

Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad

juli 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Bollard_gemeente_Oss_Arie_Pijp_parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-09 13:44:112023-05-30 07:19:36Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad
Foto: Spark

Column: Parkeren en participatie

juli 4, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-04 09:35:522023-05-30 07:23:53Column: Parkeren en participatie
Foto: Spark

Onderschat het fietsparkeren niet!

juni 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/06/Fietsparkeren_fiets_fietsen_brug_klein.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-06-18 12:24:192023-05-30 07:27:31Onderschat het fietsparkeren niet!

De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

mei 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/A_2014_Spark_Mobielparkeren_Leiden-e1442840746533.jpg 1061 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-28 09:59:432023-05-30 07:38:39De naheffingsaanslag parkeerbelasting als verdienmodel | Gemeenten kiezen voor parkeernorm van nul

Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

mei 15, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Michel_Houtkamp_Column_Zijn_er_duurzame_alternatieven_voor_de_elektrisch_aangedreven_auto.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-15 14:15:172023-05-30 07:47:15Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

april 30, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Garage_auto_Pascal_Blanchet.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-30 10:57:422023-05-30 07:49:54Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?

april 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Parkeervak__.jpg 675 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-18 12:19:582023-06-22 09:49:10Zijn er over 20 jaar nu minder of meer parkeerplaatsen nodig?
Foto: Pascal Blanchet

Differentiëren in parkeertarieven?

april 5, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpg 674 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-05 14:08:492023-05-31 14:09:21Differentiëren in parkeertarieven?
Foto: Spark

Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?

april 2, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Motorfiets_parkeren_blog_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-scaled.jpg 1920 2560 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-02 15:29:482023-05-24 11:14:58Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?
Afbeelding: Vexpan

Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?

maart 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/03/Afbeelding_artikel_Vexpansie2.jpg 588 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-03-18 14:39:552023-06-01 13:01:22Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?
Foto: Spark

Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

februari 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/02/Column_Spark-parkeren_Verkiezen_jongeren_MaaS_Boven_eigen_auto_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-02-28 10:56:462023-06-01 11:46:49Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 26, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-13.56.09.png 467 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-26 13:59:002023-06-01 12:04:58Als de woningnood het hoogst is, is de redding nabij | Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Pascal Blanchet

Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!

november 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkereren_btw_over_straatparkeren.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-19 11:57:242023-06-01 12:10:59Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!
Foto: Pascal Blanchet

Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

november 12, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpeg 894 1193 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-12 17:20:312023-06-01 13:01:31Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 6, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Update49_Kleine_artikel_Parkeerkencijfers_CROW_Wat_is_er_gewijzigd_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-06 09:42:232023-06-01 13:01:40Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Spark

Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

oktober 18, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_blog_Parkeren_op_eigen_terrein.jpg 665 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-10-18 12:49:082023-06-01 12:35:46Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

juli 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.25.43.png 450 746 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-07-17 14:15:302023-06-01 13:01:45Parkeerdata: van profiel naar prognose | Weer meer autobezoekers in binnenstad

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/De-toegevoegde-waarde-van-fiscaal-betaald-parkeren_Vexpansie_Arie_Pijp_Eric_Stuyfzand_2018.png 820 1238 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 16:07:152023-06-01 13:01:57De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren
Fietsparkeren maakt inhaalslag

Fietsparkeren maakt inhaalslag

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Martin_Blankendaal_Foto_Pascal_Blanchet_artikel_Fietsparkeren_maakt_inhaalslag_VerkeerInBeeld.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 09:22:122023-06-01 12:43:50Fietsparkeren maakt inhaalslag
Foto: Pascal Blanchet

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

juni 1, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spark-parkeren_Car_ownership_and_residential_parking_subsidies_Parkeerbarometer-e1444312610452.jpg 743 991 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-01 12:31:412023-06-01 12:46:38Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?
Foto: Spark

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

mei 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-05-17 11:03:162023-06-01 12:48:43Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?
Foto: Pascal Blanchet

Voorlopig geen btw op straatparkeren

maart 27, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_straatparkeren_btw.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-27 10:07:452023-06-01 12:53:53Voorlopig geen btw op straatparkeren
Foto: Schiphol

Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

maart 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.54.10.png 756 1138 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-19 14:18:292023-06-01 13:02:21Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede

februari 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/02/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.59.18.png 449 747 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-02-22 10:32:552023-06-01 13:00:071 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat? | Voorbeeldig Enschede
Foto: Willemijn Jansen

Blog: Verover je plek!

mei 24, 2015
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/HDM-parkeerplaats-2-881x660-1.jpg 660 881 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2015-05-24 10:11:002023-06-29 16:28:26Blog: Verover je plek!
VorigeVolgende

Publicatie

Wij delen graag onze kennis en maken deze voor iedereen toegankelijk. We publiceren artikelen en blogs, stellen data-exportformats ter beschikking en delen inzichten uit (eigen) onderzoek. Daarnaast geven we nieuw talent de ruimte met afstudeerscripties.

Lees meer publicaties >

Volg ons:

Aanmelden nieuwsbrief

Projecten
Beleid
Ontwikkeling
Exploitatie

Over ons
Wie zijn wij
Visie
Werken bij Spark

Kennis

Spark B.V.
Nieuwstraat 4
2266 AD Leidschendam

KvK Haaglanden 28108453
BTW NL.8154.15.394.B01

Privacy statement

Waarmee kunnen we jou helpen? Neem contact op:

070 31 77 005

info@spark-parkeren.nl

Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkelInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy Policy
Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel