Artikel
Voorbeeldig Enschede
Onnodig royale parkeereis
Elke gemeente heeft te maken met nieuwe ontwikkelingen. Het hierbij geïsoleerd van de omgeving hanteren van parkeernormen als rigide parkeerwetten lijkt voor
veel gemeenten vanzelfsprekend. Deze aanpak leidt vaak tot onnodig royale parkeereisen die de financiële haalbaarheid onder druk zetten. Flexibel toepassen van normen blijkt lastig: hoe kom je tot een parkeereis die recht doet aan de bestaande parkeerdruk en die mee kan bewegen met toekomstige ontwikkelingen?
De gemeente Enschede heeft een bruisend centrum dat zich na de financiële crisis sterk ontwikkelt. Verspreid door het centrum zijn verschillende projecten gaande die allemaal een bijdrage zullen leveren aan de leefbaarheid en aantrekkelijkheid van de stad. Om de financiële haalbaarheid van de projecten te verbeteren wil de gemeente verder kijken en stelt de parkeerbalans niet op projectniveau maar op gebiedsniveau op. Dit verbetert de financiële haalbaarheid van projecten.
Beter benutten
Voordat aan een ontwikkeling een te realiseren parkeervolume wordt toegevoegd, wordt eerst gekeken in hoeverre bestaande parkeercapaciteit beter benut kan worden. Hiervoor wordt de parkeerbalans van het huidige centrum opgesteld.
Hierbij is gekeken naar de bezetting van de grootste parkeervoorzieningen van het centrum; waarbij duidelijk werd dat er nog parkeercapaciteit beschikbaar was. Vervolgens is aan de hand van de parkeernormen een inschatting gemaakt van de toename van het aantal parkeerders als gevolg van de ontwikkelingen. Deze toename geeft in combinatie met de huidige bezettingscijfers een duidelijk beeld van de te verwachten parkeerdruk voor het gehele centrum.
Een goede oplossing vergt naast een kwantitatieve ook een kwalitatieve analyse. Hiervoor is de ligging van de beschikbare parkeercapaciteit ten opzichte van de ontwikkelingslocaties relevant. Dit wordt inzichtelijk gemaakt door de loopafstanden tussen de beschikbare parkeervoorzieningen en de ontwikkelingen te bepalen. Met deze analyse is het mogelijk om een inschatting te maken hoe de parkeerbalans er na de ontwikkeling uitziet. Door bijvoorbeeld ook de te verwachten bevolkingsgroei mee te nemen ontstaat een dynamische parkeerbalans waarmee het voor de gemeente mogelijk wordt om in de besluitvorming te kunnen anticiperen op de toekomst.
Dynamische parkeerbalans
De keuze van de gemeente Enschede om een dynamische parkeerbalans voor het centrum op te stellen biedt verschillende voordelen. Allereerst verbetert het benutten van beschikbare capaciteit de financiële haalbaarheid van projecten die een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de kwaliteit van de stad. Het tweede – misschien net zo belangrijk – is dat het voorkomt dat schaarse openbare ruimte in de stad opgeofferd wordt voor parkeerplaatsen. Tot slot kan ook het verbeteren van de bezetting van de parkeervoorzieningen genoemd worden. Een groot deel van de parkeercapaciteit is in handen van de gemeente. Hierdoor heeft de optimalisatieslag ook een positieve invloed op de gemeentelijke parkeerexploitatie.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 47.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief