Spark
  • Projecten
    • Beleid
    • Ontwikkeling
    • Exploitatie
  • Over ons
    • Wie zijn wij?
    • Visie
    • Werken bij Spark
  • Kennis
    • Publicatie
    • Onderzoek
    • Product
  • Contact
  • Zoek
  • Menu Menu

Blog

Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Weinig landen kennen zoveel fietsen per inwoner als dat van ons, we bezitten er gemiddeld zo’n twee per persoon. En het imago van het grootste fietsland ter wereld meten we ons maar al te graag aan. Maar is alles wel zo goed geregeld als we denken? Waar laten we al die fietsen?

Door Michel Houtkamp (Spark)

Voordelen
De fiets is zo lang ik mij kan herinneren een belangrijk onderdeel van onze nationale identiteit. Het is ook niet gek om hier trots op te zijn, de fiets brengt tenslotte een aantal grote voordelen met zich mee. Hij is schoner, gezonder en neemt minder ruimte in dan zijn alternatief, de auto. Hierdoor wordt hij vaak gezien als oplossing voor tal van maatschappelijke kwesties zoals duurzaamheid, overgewicht en luchtvervuiling. Logisch dan ook dat de overheid het gebruik van de fiets stimuleert. En dit lijkt in ieder geval in de grote steden te werken, gezien het groeiend aantal fietsers.

Straatbeeld
Een keerzijde van al deze fietsers is dat wanneer ze niet aan het fietsen zijn, ze hun trouwe tweewieler ergens moeten parkeren. In veel binnensteden leidt dit er al toe dat voetgangers om de geparkeerde fietsen moeten slalommen; de geparkeerde fiets domineert hier regelmatig het straatbeeld. Wanneer we als samenleving inzetten op de fiets moeten we ook rekening houden met de ruimte die hij nodig heeft. We moeten voorkomen dat het straatbeeld dichtslibt met geparkeerde fietsen.

De juiste doelgroep op de juiste plek laten parkeren

Maatregel
Voor de auto is het inmiddels vrijwel overal geaccepteerd dat in drukke gebieden waar veel vraag is naar parkeerplaatsen, parkeerregulering een onmisbare maatregel is om de ruimte eerlijk te verdelen. Ik heb het niet meegemaakt, maar dit is niet altijd zo vanzelfsprekend geweest. Het stijgende autobezit en de groeiende populariteit van het vervoersmiddel, heeft er in het verleden voor gezorgd dat regulering van de parkeerruimte noodzakelijk werd. Het doel hiervan was ervoor te zorgen dat de gewenste doelgroepen (bewoner, bezoeker, werknemer etc.) op de juiste plek kunnen parkeren.

Openbare ruimte
In tegenstelling tot de automobilist staat het de fietser in grote delen van de openbare ruimte nog vrij om te parkeren waar hij of zij wil. Terwijl er plekken zijn waar veel te weinig ruimte beschikbaar is om alle verschillende doelgroepen voldoende ruimte te bieden. Het gevolg hiervan is een overvolle stoep of steeg waarbij de geparkeerde fietsen de kwaliteit van de openbare ruimte stevig aantasten. Het reguleren van de schaarse (fiets)parkeerplekken is een effectief middel waarmee de (fiets)parkeerder naar de juiste plek kan worden begeleid. Toch zien we dat deze maatregel bij de fiets nog amper wordt toegepast, er lijkt nog veel weerstand tegen te zijn.

Weerstand
Dit is een conclusie die ik trek uit verschillende fietsparkeerprojecten waaraan ik de afgelopen tijd heb gewerkt en de trend die ik in het fietsparkeerbeleid in Nederland zie. Ondanks de successen die worden behaald (denk hierbij aan belangrijke ov-knooppunten waar de fiets niet meer lukraak op straat geparkeerd mag worden maar netjes in een stalling moet staan) zie ik toch nog veel weerstand tegen reguleringsmaatregelen voor de fiets. Deze weerstand speelt hoofdzakelijk een rol bij de politieke besluiten op lokaal niveau. Maar waarom eigenlijk?

Argumenten
De drie argumenten die ik in de praktijk het meeste tegenkom zijn;

“We willen het fietsen juist stimuleren! Hierbij horen geen restrictieve maatregelen.”

Onderliggende angsten hierbij zijn dat alle vormen van regulering de fietser wegjaagt, de fiets minder aantrekkelijk wordt ten opzichte van de auto of dat de fietser zich toch niet zal laten sturen.

“Het reguleren kost geld en dat kunnen we er niet mee terugverdienen.”

De gedachtegang hierbij is dat het veelal om gratis fietsparkeerplekken gaat en dat de prijs voor betaalde stallingen nooit volledig kostendekkend kan zijn, omdat er dan niemand meer gebruik van zal willen maken. Hierbij moet rekening gehouden worden twee soorten kosten:

“Momenteel zijn er geen goede manieren om fietsparkeren op een efficiënte en correcte wijze te handhaven.”

Dit komt voort uit het ontbreken van een standaard manier om te achterhalen van wie een betreffende fiets is. En dat het controleren van fietsen erg arbeidsintensief is, zeker als er meerdere keren op een dag gehandhaafd moet worden om de parkeerduur te bepalen.

Duidelijke bezwaren, maar hoe reëel zijn ze?

Reguleren: wat levert het op?
De kwaliteit en aantrekkingskracht van binnensteden wordt niet bepaald door het recht op vrij parkeren van onze tweewielers. Deze vrijheid vormt hier eerder een bedreiging. Iedereen parkeert lukraak zijn fiets en dit zorgt voor overvolle straten, fietsrekken die permanent bezet zijn door de verkeerde doelgroep en zwerf- en weesfietsen die langzaam vergaan. Het komt onze leefomgeving niet ten goede. En juist door te kiezen voor regulering kan de fiets naar de gewenste stallingsplek begeleid worden. De keuze voor reguleren zou onderdeel moeten zijn van een integrale visie op de openbare ruimte. Het is de stok achter de deur om de kwaliteit van onze leefomgeving te borgen.

Reguleren: wat mag het kosten?
Waar bedrijven rekening houden met aandeelhouders die goede rendementscijfers en hoge dividend uitkeringen verwachten, hebben aandeelhouders van de gemeente – de burgers – hele andere belangen. Zij willen een gezonde leefomgeving en goed werkende sociale diensten. Wat mij betreft is dit een goed argument voor de gemeente om de benodigde investeringen voor gereguleerd fietsparkeren te verantwoorden. Het draagt tenslotte bij aan die gewenste gezonde leefomgeving.

Daarnaast is het voor gemeenten gemakkelijker om eenmalig een investering te doen. Het committeren aan terugkerende uitgaven is niet populair. Dit is naar mijn idee grotendeels aan onze politieke structuur te danken, die in vaste termijnen is opgedeeld. Hierbij is het moeilijk om politieke steun te realiseren voor maatregelen die in de publieke opinie in eerste instantie als negatief worden beschouwd, weinig tot geen inkomsten genereren maar wel doorlopend kosten maken. Het gereguleerd fietsparkeren vraagt dus bij politieke partijen die de fiets hoog in het vaandel hebben staan, om een langetermijnvisie en enig karakter.

Kijk naar wat het oplevert: een aantrekkelijke leefomgeving

Handhaven – hoe dan?
Het ontbreken van een duidelijke handhavingsmethode die volledig succes garandeert, mag niet de reden zijn dat de geparkeerde fiets ongewenst het straatbeeld domineert. Het aandeel weesfietsen en fietswrakken is op stationslocaties en in centra te groot om niet te handhaven. Er zijn legio voorbeelden waar met eenvoudige middelen als krijtjes, stickers, hangers of tyraps wordt gewerkt en er substantiële resultaten worden behaald. En juist in deze tijden van technisch vernuft, moet het mogelijk zijn om dit probleem op te lossen. Dus wanneer we het belang van reguleren bij het fietsparkeren gaan inzien, verwacht ik dat er nog veel meer mogelijk is.

Passende oplossing
Ik ben niet van mening dat overal een handhaver moet rondlopen die elke fiets controleert. Het gaat mij erom dat er naar een passende oplossing moet worden gezocht. En als reguleren een passende oplossing is, dan moet het bespreekbaar zijn en niet bij voorbaat van tafel worden geveegd. Kijk naar wat het op kan leveren: een aantrekkelijke leefomgeving waar de ruimte zodanig is verdeeld dat fietsen er netjes een plek hebben en fietsers zich hier ook aan houden. Waardoor we niet meer over geparkeerde fietsen struikelen en we met recht trots kunnen blijven op ons imago als fietsland!

Als young professional houdt Michel Houtkamp zich graag bezig met vraagstukken op het gebied van fietsparkeren. Heb je een vraag? Mail naar michelhoutkamp@spark-parkeren.nl

Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief

Michael Fousert - Spark

Artikel | Een dynamische parkeerbalans vertelt veel, maar lang niet alles

oktober 7, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Groene-woonwijk-e1710245533890.jpeg 605 937 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-10-07 07:53:062025-10-16 11:58:56Artikel | Een dynamische parkeerbalans vertelt veel, maar lang niet alles

Artikel | Voorlopige streep door belangrijk bouwplan in Haarlem vanwege parkeren

september 4, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2025/09/Afbeelding-bij-artikel-streep-door-bouwplan-Haarlem-vanwege-parkeren-4.png 1281 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-09-04 12:23:582025-10-07 07:54:07Artikel | Voorlopige streep door belangrijk bouwplan in Haarlem vanwege parkeren
Michael Fousert - Spark

Artikel | Parkeren bij nieuwbouw: hoe verdeel je de schaarse plekken?

september 2, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2025/09/Foto-nieuwbouw_Michael-Fousert_Spark.jpg 1280 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-09-02 12:57:162025-10-16 11:59:11Artikel | Parkeren bij nieuwbouw: hoe verdeel je de schaarse plekken?
Pieter Delleman - Spark

Artikel | Samen een deelauto adopteren biedt kansen

mei 9, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2025/05/Foto-tweede-artikel-Pieter-Delleman-Spark-e1746778355899.jpg 1382 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-05-09 08:15:072025-09-04 12:58:54Artikel | Samen een deelauto adopteren biedt kansen
Michael Fousert - Spark

Artikel | Gluren bij de buren: benchmark voor effectief parkeerregime

maart 3, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2025/03/Dronefoto_parkeerterrein_Michael-Fousert-Spark-parkeren.jpg 1280 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-03-03 13:22:212025-06-24 09:28:12Artikel | Gluren bij de buren: benchmark voor effectief parkeerregime

Artikel | Trends in 2025

januari 23, 2025
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/11/artikel1-spark59.jpg 600 1200 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2025-01-23 09:00:592025-06-24 09:27:11Artikel | Trends in 2025
Bron: De Raad Groep

Artikel | Parkeeratelier geeft grip op verwachtingen en verplichtingen

oktober 1, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/10/Bouwontwikkeling.jpg 520 1000 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2024-10-01 07:19:332025-06-24 09:27:43Artikel | Parkeeratelier geeft grip op verwachtingen en verplichtingen
Michael Fousert - Spark

Blog | Parkeersubsidie: sleutel tot beweging

september 5, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/09/20240410-DSC01346.jpg 1280 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2024-09-05 09:30:462025-06-24 09:27:25Blog | Parkeersubsidie: sleutel tot beweging
Leisurelands

Artikel | De toekomst van ontspannen parkeerbeheer bij Leisurelands

mei 27, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/01/Leisurelands1-e1705567690577.jpg 1152 1913 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2024-05-27 09:00:252025-06-24 09:31:28Artikel | De toekomst van ontspannen parkeerbeheer bij Leisurelands
Beeld Ehrenfestgarage: Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello BV

Artikel | NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing

april 18, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2024-04-18 14:58:112025-06-24 09:30:33Artikel | NEN 2443: nieuwe inzichten in de toepassing
Michael Fousert - Spark

Artikel | Parkeerrechten vastleggen: noodzakelijk binnen gebiedsontwikkelingen

februari 28, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/02/spark_update_56_1.jpg 487 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2024-02-28 10:23:212025-06-24 09:30:53Artikel | Parkeerrechten vastleggen: noodzakelijk binnen gebiedsontwikkelingen
Markus Spiske

Artikel | Parkeerbeleid: eerste botsproef voor ambitieuze Omgevingsvisie

februari 28, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/SPARK_Update56-2-e1709636237218.jpg 334 600 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2024-02-28 10:22:002025-06-24 09:31:12Artikel | Parkeerbeleid: eerste botsproef voor ambitieuze Omgevingsvisie
Michael Fousert - Spark

Artikel | Trends in 2024

januari 1, 2024
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Groene-woonwijk-e1710245533890.jpeg 605 937 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2024-01-01 11:20:002025-01-23 08:54:07Artikel | Trends in 2024

Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond

maart 21, 2023
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/Spark-Roermond-parkeerplaats-990x650-1.jpg 615 823 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2023-03-21 15:02:372025-07-10 13:50:28Artikel | Parkeerbeleid bij de tijd in Roermond
Afbeelding: artist impression door Wissing/Urban Synergy

Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

november 29, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/01/Spark_De-Stationstuinen_Meer-ruimte-door-slimmer-parkeren_Gem-Barendrecht_BRON_Wissing_Urban-Synergy_-1.jpg 674 1200 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-11-29 16:30:192024-09-05 09:35:02Artikel | De Stationstuinen: meer ruimte door slimmer parkeren

Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte

oktober 11, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/02/Autoparkeren_straatparkeren_straat.jpg 1280 1920 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-10-11 16:11:552024-03-08 10:23:23Artikel | Met gereguleerd parkeren houd je grip op het gebruik van de openbare ruimte
Afbeelding: Suikerzijderoute, gemeente Groningen

Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

juni 10, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/06/Impressie-Suikerzijderoute-gezien-richting-binnenstad_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-06-10 17:07:062025-07-10 14:02:55Flexibel parkeerbeleid maakt nieuwe wijk toekomstbestendig

Blog | Samen groener met blauwe druifjes?

april 19, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/04/Blauwe-Druifjes_Spark-parkeren_Angelique-Breukel-979x660-1.jpg 660 979 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-04-19 11:39:002023-05-24 07:36:27Blog | Samen groener met blauwe druifjes?
Beeld Ehrenfestgarage: Bouwbedrijf Aan de Stegge Twello BV

Hoe koop je een parkeergarage?

februari 3, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/02/Artikel_Hoe-koop-je-een-parkeergarage_Spark-parkeren_Erwin-van-Hout-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2022-02-03 21:29:402024-03-04 11:29:14Hoe koop je een parkeergarage?
Nieuw Leyden Stadswonen

Artikel I Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats?

februari 1, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Foto-bij-Update-55.jpg 1440 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2022-02-01 10:28:002024-03-05 10:43:38Artikel I Hoe verkoop je 0,5 parkeerplaats?

Artikel I Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite

februari 1, 2022
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/02/spark2.jpg 311 700 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2022-02-01 10:25:002024-03-05 10:42:15Artikel I Woonwijken kunnen met 50% minder plaatsen voor visite
Afbeelding: Spark

Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

oktober 5, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-10-05 14:01:522023-05-24 07:50:16Blog: Fiets kwijt, verleden tijd? Een handhavingsalternatief.

Artikel | Beprijs je gelukkig: Parkeertarief als reguleringsinstrument

oktober 4, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/A_2014_08_Spark_PB_Parkeergarage_Leiden_auto_rijdt_Morspoortgarage_in.jpg 1439 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2021-10-04 08:59:002024-04-02 09:18:17Artikel | Beprijs je gelukkig: Parkeertarief als reguleringsinstrument

Artikel | MEO test parkeerterrein Maastricht

juli 26, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Update-52_foto.jpg 1280 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2021-07-26 09:30:002024-03-26 11:09:14Artikel | MEO test parkeerterrein Maastricht

Artikel | Parkeer (contract)manager van de toekomst

juli 26, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/A_2014_09_Spark_EB_Parkeerautomaat_man_staat_voor_slagboom-1.jpg 1274 1920 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2021-07-26 09:22:002024-03-26 11:09:39Artikel | Parkeer (contract)manager van de toekomst
Foto: Spark

Blog I Hogere parkeertarieven door marktwerking

juni 9, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/09/Blog_Hoge-tarieven-door-marktwerking-Spark-parkeren_parkeeradviesbureau_Strategisch-partner-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-06-09 11:34:002024-09-05 09:30:24Blog I Hogere parkeertarieven door marktwerking

Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

april 20, 2021
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2021/04/Scherm­afbeelding-2023-05-24-om-12.23.49.png 479 744 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2021-04-20 16:08:112023-05-24 10:32:01Parkeren door een ruimtelijke bril bezien

Blog: Het monster dat POET heet

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/POET_Spark-parkeren_Blog-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:23:372023-05-24 11:02:54Blog: Het monster dat POET heet

Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

december 1, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/12/Parkeren-in-het-Ruimtelijk-domein_Spark-parkeren_publicatie_-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-12-01 20:21:332023-05-24 09:02:17Publicatie ‘Parkeren in het Ruimtelijk domein’

Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

november 24, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/11/Fietsparkeren-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-11-24 12:02:432024-03-04 11:29:37Blog: Wees niet bang om de fiets aan banden te leggen!

Fietsverrommeling? Los het op!

juli 23, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___-990x660-1.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-07-23 14:32:572023-05-24 10:50:11Fietsverrommeling? Los het op!

Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren

juni 12, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/06/Vexpansie_Artikel_Parkeervisie_Leiden_Spark-parkeren_Screenshot-990x633-1.png 633 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-06-12 14:55:342024-03-12 11:43:01Parkeervisie Leiden: de nieuwe ingeslagen weg van auto- en fietsparkeren
Foto: Spark

Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?

april 9, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Blog_Edwin_Spark_Parkeren_op_eigen_terrein-880x660-1.jpg 660 880 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-09 17:16:242024-12-06 11:47:25Column: Parkeren op eigen terrein: de ideale parkeeroplossing?
Foto: Krsto Jevtic

Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

april 7, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Foto_bij_Blog_Ernst_door_krsto-jevtic_-990x557-1.jpg 557 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-07 13:54:202023-05-24 12:31:21Blog: I have a dream: parkeren na COVID-19

Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

april 3, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Edwin_van_der_Gracht-kopie-3-921x660-1.jpg 660 921 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2020-04-03 14:19:032023-05-24 12:33:31Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen?

Artikel I 1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat?

maart 11, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Foto-bij-Update-47.jpeg 1232 1643 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2020-03-11 14:42:002024-03-12 11:02:15Artikel I 1 parkeerplaats voor het bezoek van 10 woningen volstaat?

Artikel I Voorbeeldig Enschede

maart 11, 2020
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2024/03/Foto-bij-Update-47-Enschede.png 1208 1222 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2020-03-11 14:41:002024-03-11 14:42:22Artikel I Voorbeeldig Enschede
Foto: Spark

Column: Marktconform bestaat niet

september 12, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Format_Data-export_eisen_PMS_PA-e1449229342416.jpg 657 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-09-12 08:13:582024-12-06 11:49:11Column: Marktconform bestaat niet
Foto: Spark

Artikel I Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte?

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/09/Update_51_Fietsparkeren_strijd_openbare_ruimte-880x660-1.jpg 660 880 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2019-09-09 11:08:002024-03-19 11:27:16Artikel I Fietsparkeren: een nieuwe strijd om plek in de openbare ruimte?
Foto: Spark

Artikel I Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!

september 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2020/01/Trendboek_2020_Spark-parkeren_fietsparkeren_duurzaamheid_-990x660-1.jpg 660 990 Marije Kerlen https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png Marije Kerlen2019-09-09 11:06:002024-03-19 11:20:56Artikel I Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Foto: Pascal Blanchet

Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?

augustus 27, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/A_2014_09_Spark_PB_Straatparkeren_Rotterdam_autos_bij_kade-e1412683429620.jpg 742 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-27 13:16:342023-05-30 07:07:18Parkeervergunning en buitenlands kenteken. Hoe zit dat eigenlijk?
Foto: Spark

Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?

augustus 23, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/08/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-2_.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-08-23 12:49:062023-05-30 07:32:44Waarom gebruiken we niet elke parkeerplaats?
Foto: Spark; uitritlocatie Peperstraat Oss

Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad

juli 9, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Bollard_gemeente_Oss_Arie_Pijp_parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-09 13:44:112023-05-30 07:19:36Bollard of camera: kiezen voor veilig winkelen in de binnenstad
Foto: Spark

Column: Parkeren en participatie

juli 4, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/07/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren___.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-07-04 09:35:522024-12-06 11:54:31Column: Parkeren en participatie
Foto: Spark

Onderschat het fietsparkeren niet!

juni 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/06/Fietsparkeren_fiets_fietsen_brug_klein.jpg 666 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-06-18 12:24:192023-05-30 07:27:31Onderschat het fietsparkeren niet!

Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

mei 15, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Michel_Houtkamp_Column_Zijn_er_duurzame_alternatieven_voor_de_elektrisch_aangedreven_auto.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-05-15 14:15:172024-12-06 11:53:11Column: Zijn er duurzame alternatieven voor de elektrisch aangedreven auto?

Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid

april 30, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Garage_auto_Pascal_Blanchet.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-30 10:57:422023-05-30 07:49:54Blog: Parkeerexploitatie en de Wet Markt en Overheid
Foto: Pascal Blanchet

Differentiëren in parkeertarieven?

april 5, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpg 674 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-05 14:08:492023-05-31 14:09:21Differentiëren in parkeertarieven?
Foto: Spark

Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?

april 2, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/04/Motorfiets_parkeren_blog_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren-scaled.jpg 1920 2560 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-04-02 15:29:482024-12-06 11:51:40Column: Motorfiets parkeren: een vak apart?
Afbeelding: Vexpan

Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?

maart 18, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/03/Afbeelding_artikel_Vexpansie2.jpg 588 900 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-03-18 14:39:552023-06-01 13:01:22Maatwerk en parkeerkencijfers. Gaat dat samen?
Foto: Spark

Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?

februari 28, 2019
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2019/02/Column_Spark-parkeren_Verkiezen_jongeren_MaaS_Boven_eigen_auto_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2019-02-28 10:56:462024-12-06 11:59:48Column: verkiezen jongeren MaaS boven eigen auto?
Foto: Pascal Blanchet

Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!

november 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkereren_btw_over_straatparkeren.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-19 11:57:242023-06-01 12:10:59Blog: btw op straatparkeren? Tijd voor een andere aanpak!
Foto: Pascal Blanchet

Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

november 12, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/11/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Elektrisch_laden_en_parkeren_.jpeg 894 1193 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-12 17:20:312024-03-04 11:30:13Blog: (ver) weg met die elektrische laadpaal!

Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?

november 6, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/Update49_Kleine_artikel_Parkeerkencijfers_CROW_Wat_is_er_gewijzigd_Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_.jpg 660 990 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-11-06 09:42:232024-03-04 11:05:17Nieuwe parkeerkencijfers CROW: Wat is er gewijzigd?
Foto: Spark

Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

oktober 18, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/10/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_blog_Parkeren_op_eigen_terrein.jpg 665 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-10-18 12:49:082023-06-01 12:35:46Blog: Waarom € 720,- voor één uur parkeren in Amsterdam het parkeerlandschap in Nederland gaat veranderen

De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/06/De-toegevoegde-waarde-van-fiscaal-betaald-parkeren_Vexpansie_Arie_Pijp_Eric_Stuyfzand_2018.png 820 1238 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 16:07:152023-06-01 13:01:57De toegevoegde waarde van fiscaal betaald parkeren
Fietsparkeren maakt inhaalslag

Fietsparkeren maakt inhaalslag

juni 22, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_Martin_Blankendaal_Foto_Pascal_Blanchet_artikel_Fietsparkeren_maakt_inhaalslag_VerkeerInBeeld.jpg 749 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-22 09:22:122023-06-01 12:43:50Fietsparkeren maakt inhaalslag
Foto: Pascal Blanchet

Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?

juni 1, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/06/Spark-parkeren_Car_ownership_and_residential_parking_subsidies_Parkeerbarometer-e1444312610452.jpg 743 991 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-06-01 12:31:412024-03-04 11:30:36Wordt de autobezitter een uitstervend ras in centrum Amsterdam?
Foto: Spark

Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?

mei 17, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/05/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-05-17 11:03:162023-06-01 12:48:43Meer gereguleerd parkeren onvermijdelijk?
Foto: Pascal Blanchet

Voorlopig geen btw op straatparkeren

maart 27, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Parkeeradviesbureau_Spark-parkeren_adviesbureau_straatparkeren_btw.jpg 750 1000 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-27 10:07:452023-06-01 12:53:53Voorlopig geen btw op straatparkeren
Foto: Schiphol

Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24

maart 19, 2018
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2018/03/Scherm­afbeelding-2023-06-01-om-14.54.10.png 756 1138 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2018-03-19 14:18:292023-06-01 13:02:21Artikel ‘Groei Schiphol vraagt nieuwe oplossingen en flexibiliteit van parkeerder’ – Parkeer24
Foto: Willemijn Jansen

Blog: Verover je plek!

mei 24, 2015
Lees meer
https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2023/05/HDM-parkeerplaats-2-881x660-1.jpg 660 881 erik https://spark-parkeren.nl/wp-content/uploads/2022/09/logo.png erik2015-05-24 10:11:002023-06-29 16:28:26Blog: Verover je plek!
VorigeVolgende

Publicatie

Wij delen graag onze kennis en maken deze voor iedereen toegankelijk. We publiceren artikelen en blogs, stellen data-exportformats ter beschikking en delen inzichten uit (eigen) onderzoek. Daarnaast geven we nieuw talent de ruimte met afstudeerscripties.

Lees meer publicaties >

Volg ons:

Aanmelden nieuwsbrief

Projecten
Beleid
Ontwikkeling
Exploitatie

Over ons
Wie zijn wij
Visie
Werken bij Spark

Kennis

Spark B.V.
Nieuwstraat 4
2266 AD Leidschendam

KvK Haaglanden 28108453
BTW NL.8154.15.394.B01

Privacy statement
DNR 2011

Waarmee kunnen we jou helpen? Neem contact op:

070 31 77 005

info@spark-parkeren.nl

Scroll naar bovenzijde

Deze site maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen op de site gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.

Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkelInstellingen

Cookie en privacy instellingen



Hoe wij cookies gebruiken

We kunnen vragen om cookies op uw apparaat te plaatsen. We gebruiken cookies om ons te laten weten wanneer u onze websites bezoekt, hoe u met ons omgaat, om uw gebruikerservaring te verrijken en om uw relatie met onze website aan te passen.

Klik op de verschillende rubrieken voor meer informatie. U kunt ook enkele van uw voorkeuren wijzigen. Houd er rekening mee dat het blokkeren van sommige soorten cookies van invloed kan zijn op uw ervaring op onze websites en de services die we kunnen bieden.

Essentiële Website Cookies

Deze cookies zijn strikt noodzakelijk om u diensten aan te bieden die beschikbaar zijn via onze website en om sommige functies ervan te gebruiken.

Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn om de website te leveren, heeft het weigeren ervan invloed op het functioneren van onze site. U kunt cookies altijd blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen en alle cookies op deze website geforceerd te blokkeren. Maar dit zal u altijd vragen om cookies te accepteren/weigeren wanneer u onze site opnieuw bezoekt.

We respecteren volledig als u cookies wilt weigeren, maar om te voorkomen dat we u telkens opnieuw vragen vriendelijk toe te staan om een cookie daarvoor op te slaan. U bent altijd vrij om u af te melden of voor andere cookies om een betere ervaring te krijgen. Als u cookies weigert, zullen we alle ingestelde cookies in ons domein verwijderen.

We bieden u een lijst met opgeslagen cookies op uw computer in ons domein, zodat u kunt controleren wat we hebben opgeslagen. Om veiligheidsredenen kunnen we geen cookies van andere domeinen tonen of wijzigen. U kunt deze controleren in de beveiligingsinstellingen van uw browser.

Overige externe diensten

We gebruiken ook verschillende externe services zoals Google Webfonts, Google Maps en externe videoproviders. Aangezien deze providers persoonlijke gegevens zoals uw IP-adres kunnen verzamelen, kunt u ze hier blokkeren. Houd er rekening mee dat dit de functionaliteit en het uiterlijk van onze site aanzienlijk kan verminderen. Wijzigingen zijn pas effectief zodra u de pagina herlaadt

Google Webfont Instellingen:

Google Maps Instellingen:

Google reCaptcha instellingen:

Vimeo en Youtube video's insluiten:

Privacy Beleid

U kunt meer lezen over onze cookies en privacy-instellingen op onze Privacybeleid-pagina.

Privacy Policy
Accepteer instellingenVerberg de mededeling enkel