Artikel
Parkeer (contract)manager van de toekomst
De parkeerwereld heeft zich de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd. De parkeermanager anno 1990 is niet meer te vergelijken met de parkeermanager anno nu, laat staan met die van de toekomst. Parkeren vroeg in het verleden vooral om facilitaire kennis van zaken. Betaling van parkeren gebeurde uitsluitend met muntgeld, op straat stonden eenvoudige parkeerautomaten, gebouwen bestonden voornamelijk uit onverwoestbaar beton en installaties waren nauwelijks aanwezig.
Werkvelden
De parkeermanager van nu moet verstand hebben van uiteenlopende werkvelden; marketing en commerciële dienstverlening, moderne technische installaties en complexe parkeer- managementsystemen, duurzaam vastgoedonderhoud, contractmanagement etc. En heeft de beschikking over een woud aan databronnen. Een gemeentelijke parkeermanager opereert bovendien in een ingewikkeld bestuurlijk en politiek speelveld.
Verantwoording
Tegenwoordig kan een klant bijvoorbeeld niet alleen afrekenen met cash geld, maar vinden de betalingen via diverse kanalen cashless plaats. Niet alleen via V-pay en creditcard, maar er worden ook inkomsten gegenereerd via de diverse belproviders en parkeerbrokers. Al deze partijen hanteren verschillende fees en genereren andere datastromen. De zogenaamde soll-ist controle en financiële verantwoording is hierdoor aanzienlijk complexer geworden.
Schakel
Financiële verantwoording is slechts een voorbeeld van de toename van de kennis die de parkeermanager nodig heeft. Op de diverse werkvlakken zien we dat de opgave complexer wordt. En niet alleen in de dagelijkse bedrijfsvoering. Parkeren vormt een steeds belangrijkere schakel in de mobiliteitsketen. Een schakel die in de verstedelijkte omgeving met een verdichtingsopgave steeds moeilijker vorm te geven is. Bewoners, werknemers, ondernemers en bezoekers hebben allen zo hun specifieke parkeerbehoefte. Dit vraagt de nodige flexibiliteit van een parkeermanager met een brede kennis van zaken.
In control
Het is bijna onmogelijk om al deze kennis en de noodzakelijke competenties in één persoon samen te brengen. Gelukkig erkennen steeds meer partijen dat professionalisering van belang is om het parkeervraagstuk handen en voeten te geven en dat daarbij ook specialisatie haast onontbeerlijk is. Een parkeermanager kan niet alles en hoeft ook niet alles te weten en kunnen. Er is een keur aan specialisten in de markt actief, die bijstand en ondersteuning kan leveren. En daarmee blijft de exploitant van een parkeervoorziening in control, nu en in de toekomst.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 52.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief