Artikel
Kwaliteit(s) ‘eisen’ voor de fiets!
Wanneer naar het duurzaamheidsvraagstuk wordt gekeken, is het vaker gebruiken van de fiets een van de makkelijkste manieren om hier positief aan bij te dragen. Het stimuleren van fietsen gebeurt dan ook volop, maar is voornamelijk gericht op het aanleggen of verbeteren van verbindingen tussen bestemmingen. Dit is zeker goed, maar vaak valt er juist op die bestemmingen nog veel winst te behalen.
Alle type fietsers, of het nou bewoners, bezoekers of werknemers zijn, hebben behoefte aan een goede fietsparkeervoorziening. De vorm van de fietsparkeervoorziening verschilt, maar in alle gevallen vormen gemak en veiligheid de basis. Om deze basis te waarborgen, hanteren wij een aantal minimale kwaliteitseisen. Als deze niet op orde zijn, is de kans groot dat men tóch de auto pakt of de fiets op een plek achterlaat waar dit niet wenselijk is. De minimale eisen die wij hanteren richten zich op:
- Veiligheid
De gebruiker van een fietsparkeervoorziening moet zich te allen tijde veilig voelen en met een gerust hart zijn fiets kunnen achterlaten. Dit betekent dat er in het ontwerp rekening gehouden moet worden met vrije zichtlijnen voor voldoende sociale controle en de juiste manier van afsluiten en/of toezicht houden. - Gebruikersgemak
Er is weinig zo vervelend als een fietsenrek met voldoende vrije plaatsen waar je fiets tóch niet in past. De afstand tussen de fietsen is dan ook erg belangrijk voor een prettige parkeerervaring. Daarnaast is het ook belangrijk dat parkeerders gemakkelijk hun fiets vast kunnen zetten aan het rek. - Goede toegankelijkheid
De toegankelijkheid heeft alles te maken met de locatie van de stalling. Een vaak gebruikte oplossing is de kelder of tussen de auto’s in de garage. Bij voorkeur moet de stalling op maaiveld niveau gelegen zijn en bestaan uit een gelijkvloerse ruimte. Wanneer dit niet mogelijk is, moet een comfortabele fietstrap of ruime lift ervoor zorgen dat de fietser de fiets op de goede plaats kan stallen. - Voldoende parkeermogelijkheden voor alle soorten fietsen
Bij ruimtelijke ontwikkelingen zijn parkeernormen voor de auto niet meer weg te denken. Dit omdat we hebben ervaren wat er zonder gebeurt: te weinig parkeerplekken en een chaotisch straatbeeld. Dit beeld past nu meer bij de fiets dan bij de auto. De fietser kent een eigen parkeerbehoefte die het beste tot zijn recht komt wanneer deze vanaf het eerste ontwerp wordt meegenomen. Dus zorg voor voldoende fietsparkeerplaatsen, ook voor de afwijkende maat.
Met deze (minimale) kwaliteitseisen zorg je voor een goede fietsparkeervoorziening waarmee je de fietser optimaal faciliteert.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 51.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief