Artikel
Parkeeratelier geeft grip op verwachtingen en verplichtingen
“Wat moet ik dan aan die persoon vertellen?”, vraagt de wethouder wanneer haar bestuursadviseur haar tipt om in gesprek te gaan met een bewoner over parkeren. De bewoner blijkt al langere tijd boos over het feit dat er in haar nieuwbouwcomplex maar met één auto geparkeerd kan worden onder de woning en dat haar partner niet in aanmerking komt voor een parkeervergunning op straat. En dat ze – als ze dat hadden geweten – nooit deze woning hadden gekocht.
Een veelvoorkomende situatie waarbij het parkeren onvoldoende helder is geregeld, in ieder geval in de ogen van de gebruiker. Deze situaties worden regelmatig in de lokale pers en raad uitgebreid aangegrepen om mobiliteits- en duurzaamheidsambities ter discussie te stellen. En dat is jammer en onnodig.
Stel de goede vragen
Het gaat veelal nog goed bij het berekenen met de parkeerbalans in de hand. Op basis van kencijfers weten we wat er in theorie aan parkeren nodig is om een initiatief te begeleiden tot aan de gewenste omgevingsvergunning. En toch gaat het bij de uitwerking nog vaak mis, doordat de goede vragen niet zijn gesteld. Zoals: hoe kunnen we met elkaar bewoners eerder en beter informeren over de parkeeroplossing? En wie pakt daarin zijn rol: gemeente, ontwikkelaar, bouwer, belegger, makelaar/verhuurder?
Vooruitdenken
Het begint met het vooruitdenken over hoe het parkeren straks gaat werken bij ingebruikname van het pand. Als de parkeerkelder exact is doorgerekend, hoe voorkomen we dan dat een bewoner met extra middelen toch over een tweede parkeerplaats kan beschikken waardoor een latere koper of huurder achter het net vist? Uiteraard kan dit privaatrechtelijk, anterieur worden geregeld met diverse voorwaarden waardoor de parkeerplaats beschikbaar en toegankelijk blijft voor de juiste gebruiker. Maar de praktijk is helaas weerbarstiger. Door de vele schakels tussen initiatiefnemer en eindgebruiker raken oorspronkelijke uitgangspunten ten aanzien van verdeling en borging van parkeerrechten (ontwikkelaar-> belegger-> makelaar/verhuurder) uit het zicht. Wanneer het dan ook nog in de omgeving betaald parkeren wordt, is het niet vreemd dat de bewoners de wethouder gaan bellen.
Parkeerateliers
Deze situaties waarbij we – geheel in de tijdgeest van knijpen op het autoparkeren – grote uitdagingen hebben met het verdelen van de beschikbare ruimte voor parkeren, zijn eerder en beter in kaart te brengen en te borgen. En dat vraagt aandacht en voldoende tijd in de voorbereiding. In diverse gemeenten werken we daartoe met parkeerateliers. Bijeenkomsten waarbij alle relevante actoren aanschuiven om de uitgangspunten voor het parkeren tot in detail door te spreken. Het begint met zicht op het programma: wat gaat er ontwikkeld worden? Aan welke typen woningen wordt gedacht, voor welke doelgroepen? En welk mobiliteitsprofiel heeft iedere doelgroep? Deze en andere zaken rondom het parkeren in nieuwbouw ontwikkelingen komen aan bod.
Fase na ingebruikname
Uit deze ateliers blijkt dat het cruciaal is om met de gemeentelijk specialisten (ruimtelijk projectleiders, plantoetsers, mobiliteitsadviseurs en parkeerbeheer) en initiatiefnemer vooral ook de fase na ingebruikname door te akkeren. Hoe worden de parkeerrechten voor oplevering verdeeld, hoe informeren we de toekomstige gebruikers over het parkeerconcept en wat als de parkeerbehoefte in de praktijk anders uitpakt dan verwacht? Door dit in een of meerdere sessies met elkaar te bespreken en daarvoor scenario’s uit te werken, krijgen we niet alleen zicht op risico’s en hoe die te beheersen, maar komen ook kansen naar voren.
Zo blijkt dat er meer sturing mogelijk is op de verwachtingen van potentiële kopers en huurders, we slimmer parkeervoorzieningen kunnen combineren en dat we door het beter vormgeven van fietsparkeren ook het bezoek kunnen verleiden tot een andere vervoerskeuze dan de auto.
Dit artikel is gepubliceerd in Update 58.
Contact
Heb je een vraag of opmerking naar aanleiding van dit artikel? Neem contact op met auteur Pieter Delleman, adviseur bij Spark.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief