The Loop in Gent (B) – integraal parkeermanagement als pijler onder de mobiliteitsstrategie
De ontwikkeling van het stadsproject The Loop in Gent is een project van lange adem en het zal nog enkele tientallen jaren duren voordat het volledig is afgerond. Voor de nog te ontwikkelen deelgebieden van The Loop wordt momenteel een nieuw Masterplan opgesteld. Het Masterplan beschrijft de ambitie om van The Loop een stadswijk te maken waar naast grote kantoren, winkels en evenementen ook plaats is voor andere functies zoals wonen, verschillende types handel en recreatie.
Wij hebben onze krachten gebundeld met Traject (www.traject.be) om in opdracht van Stad Gent een mobiliteitsstudie uit te voeren. Deze studie moet leiden tot een mobiliteitsstrategie waarin wordt geborgd dat The Loop goed bereikbaar blijft en meer leefbaar wordt. Onder meer door het gebruik van de auto voor verplaatsingen te verminderen van mensen die nu en straks op The Loop wonen, werken en verblijven. Een van de belangrijke pijlers om dat doel te bereiken is het invoeren van centraal parkeermanagement.
Pragmatische aanpak
The Loop is voor ons en Traject geen onbekend terrein. In verschillende projecten uit het verleden hebben we de behoeften en mogelijkheden van deze locatie al in detail leren kennen. We weten dat er in de afgelopen jaren al heel wat studiewerk gedaan is naar mobiliteit op The Loop. Verschillende normen, visies, ambities en toekomstplannen werden uitgewerkt en doorgerekend. Veel huidige bedrijven hebben bepaalde rechten op het vlak van parkeren en mobiliteit verworven. Op basis daarvan hebben zij hun “eigen visie op hoe de mobiliteit rond The Loop op te lossen” ontwikkeld.
We hebben daarom niet de zoveelste studie uitgevoerd maar zijn vertrokken van wat gegeven is en zijn daar pragmatisch mee aan de slag gegaan. Vooral om te kijken of alle informatie nog voldoet aan de huidige situatie en of alle koppen in de juiste richting geplaatst kunnen worden. En om met onze expertise en ervaring rond vervoermanagement en parkeermanagement met de bestaande gegevens snel en efficiënt aan de slag te gaan.
Centraal parkeermanagement
Een sturend mobiliteitsbeleid vormt de basis voor de parkeerstrategie en het parkeermanagement. Het parkeermanagement ziet erop toe dat overcapaciteit wordt voorkomen en de beschikbare capaciteit effectief wordt benut, door middel van eenduidige beheersmaatregelen en informatieverschaffing. Ervan uitgaande dat het aandeel parkeerplaatsen waarover parkeermanagement wordt gevoerd (ruim) de meerderheid is van het totale parkeeraanbod op The Loop.
Op hoofdlijnen is geadviseerd om het centraal parkeermanagement als een door alle partijen gedeelde verantwoordelijkheid te borgen in een hernieuwde intentieovereenkomst tussen partijen. Daarnaast is geadviseerd dat Stad Gent de organisatie van het centraal parkeermanagement op bestuursniveau op zich neemt. Vanuit die rol zal Stad Gent:
- een eenduidig kwaliteitskader opstellen voor de nog te ontwikkelen parkeervoorzieningen;
- borgen dat de parkeerplaatsen geclusterd zullen zijn en voorzien zijn van een uniform parkeersysteem en gebruiksvoorwaarden, waaronder (dynamische) tariefstelling;
- borgen dat de eigenaren/ontwikkelaars gegarandeerd kunnen beschikken over parkeerplaatsen die de parkeerbehoefte van hun eigendom/ontwikkeling faciliteren (toekennen parkeerrechten);
- de businesscases voor de nog te ontwikkelen parkeerlocaties nader uitwerken om mede op basis daarvan de financiële bijdragen en de verdeling van de opbrengsten onder de betrokken partijen vast te stellen.
Bovenstaande hoofdlijnen zijn in de opgestelde adviesnotitie nader gedetailleerd uitgewerkt.
Stand van zaken
De analyse en uitkomsten zijn besproken met alle bij de ontwikkeling van The Loop betrokken stakeholders en akkoord bevonden. Op dit moment beraadt Stad Gent zich op de implementatie van de voorgestelde rol op bestuursniveau.
Ook werken aan zo’n interessant project?
Bekijk onze vacatures en neem contact met ons op!
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief