Rijnhaven – van water naar landpark
In, op en langs de Rijnhaven in Rotterdam komt een nieuw stuk stadscentrum. Van het havenbekken wordt een derde deel gedempt. Op die plek komen 3.000 woningen, die allemaal grenzen aan een nieuw aan te leggen ‘landpark’ met groene ligweides, grote bomen en struiken en een strand. En aan beide kanten van de Rijnhaven worden drijvende parken aangelegd die door steigers en loopbruggen een wandelroute vormen.
Het te ontwikkelen programma van meer dan 300.000 m2 bvo is verdeeld over drie bouwblokken. Aan de hoogwaardige ruimtelijke en programmatische ambitie was een uitdagend parkeer- en bereikbaarheidsvraagstuk verbonden.
Parkeerconcept nader concretiseren
De ontwikkeling aan de Rijnhaven is onderdeel van Stadsprojecten Rotterdam. Deze projecten zorgen onder andere voor meer groene pleinen en parken. Veel mensen wonen er straks op nog geen 15 minuten vandaan. De gemeente Rotterdam heeft ons gevraagd om twee pijlers van het parkeer- en bereikbaarheidsconcept van de ontwikkeling aan de Rijnhaven inzichtelijk te maken:
- De verhouding van de omvang van de op te lossen parkeerbehoefte (auto en fiets) en de inpasbaar geachte verschijningsvorm van de parkeervoorzieningen. Met aandacht voor:
– dubbelgebruik;
– eventuele uitwisselbaarheid van parkeervoorzieningen tussen de blokken;
– realistisch te achten normcorrecties en vrijstellingen;
– de (on)mogelijkheid om een deel van de parkeervraag in de omgeving op te lossen;
– de rol en invloed van een gebiedsoverstijgend deelmobiliteitsconcept;
– de ontsluitingsprincipes (aantakking op het omliggend wegennetwerk, de fasering en bijbehorende risico’s van een eventuele vertraging tussen – realisatie van de blokken). - Hoe verhoudt het voorziene gebruik van de parkeervoorzieningen (en de daaraan te relateren opbrengstwaarde) zich tot de te maken kosten (initieel en jaarlijks, gerelateerd aan eventueel gefaseerde aanleg). Wat is het resultaat vanuit een gemeentelijk perspectief en wat vanuit een marktperspectief?
Aanpak
We zijn gestart met een uitwerking van de eerste van de twee genoemde pijlers van het concept. Deze vormt immers het fundament onder de andere pijlers en geeft de kaders hiervoor. Een opgestelde dynamische parkeerbalans heeft de vraag naar en het aanbod van auto- en fietsparkeerplaatsen goed in beeld gebracht, mede op basis van een voor deze ontwikkeling realistisch te achten parkeernormcorrectie. Door verschillende scenario’s op te stellen over welke doelgroepen op welke locaties kunnen gaan parkeren, is een voorkeursvariant benoemd. Gebaseerd op het medegebruik van bestaande parkeervoorzieningen, dubbelgebruik, de inzet van deelmobiliteit en flexibiliteit in faseerbaarheid. Hiermee kan maximaal tegemoet worden gekomen aan de fysieke inpasbaarheid van de parkeervoorzieningen en de daarvoor benodigde ontsluiting.
Het concept vertaald naar een businesscase
Op basis van de verkregen inzichten in de omvang, ligging en het gebruik van de inpasbare parkeervoorzieningen is de tweede pijler uitgewerkt in de vorm van een businesscase. De financiële consequenties voor de beoogde parkeervoorziening(en) zijn in beeld gebracht en vertaald naar een beleggingswaarde per parkeerplaats. Daarbij zijn suggesties aangereikt hoe deze verder geoptimaliseerd kan worden.
Stand van zaken
Op 11 mei 2023 is het bestemmingsplan van de Rijnhaven vastgesteld. De realisatie van 3.000 woningen en de aanleg van het landpark en de drijvende parkdelen is gestart. Wie langs de ontwikkellocatie loopt, ziet dat er begonnen is met het dempen van een deel van het havenbekken. Het eerste drijvende parkdeel is aangelegd en toegankelijk gemaakt voor publiek.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief