Nieuw Legmeer – transformatie van een bestaand bedrijventerrein
Nieuw Legmeer wordt een unieke wijk in de gemeente Amstelveen. De wijk moet stap voor stap een moderne, levendige, duurzame en toekomstbestendige wijk worden. Er komen 4.400 woningen en er is ruimte voor verschillende werkplekken en voorzieningen zoals winkels, scholen, zorg, recreatie en horeca. De gemeente heeft ons gevraagd het parkeerconcept van deze wijk verder uit te werken.
Zoals op veel plaatsen is ook aan de hoogwaardige, ruimtelijke en programmatische ambitie van Nieuw Legmeer een uitdagend parkeer- en bereikbaarheidsvraagstuk verbonden. Denk hierbij aan uitdagingen met betrekking tot de omvang van het ontwikkelgebied, de veelheid aan deelgebieden (en daarmee betrokken stakeholders) en de fasering (periode t/m 2040).
Parkeerconcept nader concretiseren
De gemeente Amstelveen werkt aan de volgende stap in het planproces: het opstellen van een stedenbouwkundig plan met een grondexploitatie (hierna: grex) als uitwerking van de Herziene Ontwikkelvisie Legmeer 2024. Onderdeel hiervan is het parkeerconcept van de gebiedsontwikkeling. De gemeente heeft ons gevraagd om dit concept op de volgende onderdelen verder uit te werken:
- De voor het gebied relevant te achten parkeernormen voor auto en fiets;
- De in het gebied inpasbaar geachte ondergrondse en bovengrondse parkeervoorzieningen. Met als bijkomend uitgangspunt dat er niet geparkeerd wordt in de openbare ruimte;
- De beheersbaarheid van het parkeerconcept. De juiste parkeerder parkeert op de juiste plaats;
- De betaalbaarheid van het parkeerconcept (businesscase), passend binnen de financiële kaders van de uitwerking van de gebiedsgrondexploitatie en die van de betrokken ontwikkelaars;
- De faseerbaarheid van de gebiedsontwikkeling en daarmee de faseerbaarheid van de te realiseren parkeervoorzieningen;
- De te stellen spelregels tussen gemeente en ontwikkelaars, zodanig dat daarmee het parkeerconcept gerealiseerd kan worden (rol- en taakverdeling).
Aanpak
Wij werken nauw samen met de gemeente en ook met de betrokken ontwikkelaars aan de concretisering van het parkeerconcept. De eerste stap was het opstellen van een dynamische parkeerbalans. Deze balans heeft de vraag naar en het aanbod van auto- en fietsparkeerplaatsen goed in beeld gebracht, mede op basis van voor dit ontwikkelgebied realistisch te achten parkeernormen. Daarbij is nadrukkelijk gekeken naar de aard en omvang van de werk- en overige voorzieningen in het gebied. Hierdoor past het aanbod van fiets- en autoparkeervoorzieningen bij het te verwachten mobiliteitsprofiel van de toekomstige bewoners, werknemers en bezoekers van de te ontwikkelen functies.
Vervolgens is de parkeeropgave vertaald in te realiseren parkeervoorzieningen. Dit zijn parkeervoorzieningen per deelgebied en ook ‘collectieve’ parkeervoorzieningen die de gefaseerd tot stand komende parkeerbehoefte van meerdere deelgebieden zullen gaan faciliteren. Met in elke fase een sluitende parkeerbalans.
Stand van zaken
Op dit moment vindt een uitwerking plaats van het concept op het niveau van financiële consequenties, in de grex en ook in een businesscase voor de collectieve parkeervoorzieningen. Daarnaast wordt ook de rol- en taakverdeling tussen gemeente en ontwikkelaars uitgewerkt en de rol tussen de ontwikkelaars onderling.
De uitkomsten hiervan worden naar verwachting in het derde kwartaal van 2024 aan de gemeenteraad aangeboden ter goedkeuring, als onderdeel van het stedenbouwkundig plan en de grex.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief