Parkeer check-up voor gezondste gebouw van Nederland
SAWA is het eerste houten hoogbouw project van Rotterdam. Om deelmobiliteit te stimuleren worden in de parkeervoorziening deelauto’s aangeboden. Dit vraagt om extra aandacht voor de route naar de parkeerplaatsen voor deelauto’s en de locaties ervan. Ontwikkelaars Nice developers en Era Contour vragen Spark het ontwerp van de garage te toetsen en aanbevelingen te doen.
Met het vele hout en de bijzondere vorm belooft SAWA nu al een nieuw icoon van Rotterdam te worden. Dit houten woongebouw wordt ruim 50 meter hoog. Qua architectuur en innovatie wordt dit gebouw het pronkstuk van de Lloydpier. SAWA maakt een duidelijke keuze voor leefbaarheid met haar ontwerp vol licht, lucht en ruimte. Ook de duurzame bouwmethode draagt hieraan bij. Door te bouwen met veel hout wordt niet alleen de uitstoot van C02 verminderd en de circulariteit verbeterd. Ook de leefkwaliteit van de bewoners neemt toe.
Ruimte voor deelmobiliteit
De fiets wordt steeds belangrijker in de (binnen)stad en is logischerwijs de voorkeursmodaliteit voor SAWA. Daarom krijgt de gezamenlijke fietsenstalling een prominente plek bij de entree. Daarnaast wordt het project voorzien van een kleine stallingsgarage, met naast een aantal vaste autoplaatsen ook ruimte voor deelmobiliteit. Vanaf de oplevering kunnen bewoners gebruik maken van onder andere elektrische deelauto’s.
Volgens de normen uit de NEN 2443 (“parkeren en stallen van personenauto’s op terreinen en in garages, 2013”) hebben stallingsgarages vaste gebruikers die bekend zijn met de verkeerssituaties en de beschikbare ruimte. Wanneer hier ook deelauto’s worden aangeboden, gaat ook een doelgroep gebruik maken van de garage, die er minder bekend is. Het is dan belangrijk extra aandacht te hebben voor de locaties van de parkeerplaatsen voor de deelauto’s. Én voor de route naar die parkeerplaatsen.
Ontwerptoets stallingsgarage draagt bij aan optimaal functioneren
Voor het project SAWA hebben de ontwikkelaars Spark gevraagd om het ontwerp van de stallingsgarage te toetsen en te beoordelen. Aan de hand van onder meer haar eigen kwaliteitscriteria, de normen uit de NEN 2443 en door middel van het uitvoeren van locatie specifieke rijcurvesimulaties.
Spark heeft het ontwerp getoetst aan de genoemde uitgangspunten, met specifieke aandacht voor het optimaal functioneren van de garage vanuit het perspectief van de parkeerder. Hierbij is de routing van, naar en in de garages zorgvuldig beschouwd, mede aan de hand van rijcurvesimulaties. Deze simulaties houden rekening met de verschillende wensen en behoeften van de verwachte gebruikersdoelgroepen.
Na toetsing en beoordeling van het ontwerp adviseert Spark onder andere de inrit rijcurve aan te passen. De aanbevolen wijzigingen in het ontwerp dragen eraan bij dat de parkeervoorziening straks optimaal functioneert. En de deelauto’s goed gevonden worden.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief