Groeiend Zoetermeer houdt parkeren eenvoudig zelf in balans
De gemeente Zoetermeer behoort tot de 20 grootste steden van Nederland. Door haar ligging heeft de stad een aantrekkelijk vestigingsklimaat. Zoetermeer wil haar (toekomstige) inwoners ook een aantrekkelijke woonomgeving bieden. Daarom is zij gestart met een aantal nieuwe ontwikkelingen in het centrum die worden gecombineerd met een ambitieus woningbouwprogramma. Binnen dit programma worden de komende jaren 10.000 tot 16.000 woningen gebouwd, met name in en rond het stadscentrum. Zoetermeer ziet de druk op het parkeerareaal toenemen en heeft de behoefte om het evenwicht tussen de parkeervraag en het aanbod in stand te houden.
Dynamische parkeerbalans
Voor de periode van nu tot 2040 wil Zoetermeer inzicht krijgen in de gevolgen voor de parkeerbalans in het stadscentrum van alle ontwikkelingsplannen. Hierbij wil de gemeente ook aandacht voor tijdelijke projecten, zodat nog beter inzichtelijk wordt hoe de daadwerkelijke parkeervraag en parkeercapaciteit daardoor wordt beïnvloed. Daarom vraagt de gemeente aan ons om een dynamische parkeerbalans voor Zoetermeer op te stellen. Zij wil in staat zijn deze parkeerbalans zelf te beheren. De opzet van het model moet dit mogelijk maken.
Mutaties in het parkeerareaal kunnen eenvoudig worden ingevoerd en direct worden doorgerekend in de balans.
In opdracht van de gemeente is door Mobycon een parkeeronderzoek uitgevoerd. De gegevens uit dit onderzoek en alle informatie die de gemeente heeft over toekomstige ontwikkelingen zijn door ons verwerkt in een dynamische parkeerbalans. Voor alles wat nu al gebouwd is worden de parkeertellingen gehanteerd om de parkeerbehoefte in kaart te brengen. Voor toekomstige ontwikkelingen wordt op basis van de gemeentelijke parkeernormen de toekomstige parkeerbehoefte bepaald.
Zelf de balans beheren met meerdere variabelen
Om het mogelijk te maken dat de gemeente zelf dit model de komende jaren kan beheren, hebben we ervoor gekozen om voor elk parkeergebied een invulblad te maken waar een nieuwe ontwikkeling kan worden ingevuld. Hierbij wordt direct op basis van de gemeentelijke parkeernormen een doorrekening gemaakt van de te verwachten parkeervraag. Ook is de mogelijkheid ingebouwd om rekening te houden met de inzet van deelmobiliteit.
Eventuele wijzigingen in het huidige parkeerareaal kunnen apart per jaar en per parkeergebied worden ingevoerd, zodat deze aanpassingen ook goed worden meegenomen. Hiernaast zijn nog een aantal variabelen ingebouwd. Zo wordt per toekomstige ontwikkeling aangegeven hoe zeker het is dat deze ontwikkeling doorgaat. Daardoor kunnen minder zekere ontwikkelingen ook worden uitgesloten van de analyse als dat wenselijk is. Ook is de mogelijkheid ingebouwd om zichtbaar te maken wat de gevolgen zijn als het bezoekersparkeren niet binnen een ontwikkeling wordt meegenomen. Als in het model het bezoekersparkeren in de openbare ruimte wordt toegestaan, worden de gevolgen hiervan zichtbaar in de parkeerbalans.
In één oogopslag is te zien wat de gevolgen zijn en wanneer dit mogelijk problemen gaat opleveren.
De dynamische parkeerbalans loopt tot en met 2040. Nieuwe ontwikkelingen of mutaties in het parkeerareaal kunnen eenvoudig worden ingevoerd en direct worden doorgerekend in de balans. In één oogopslag is te zien wat de gevolgen hiervan zijn en wanneer dit mogelijk problemen gaat opleveren. Hoewel de balans ‘onder water’ complex is, kan deze eenvoudig bijgehouden worden door de gemeente zelf. Door zelf continu zicht te houden op de parkeerbalans is de gemeente Zoetermeer in staat om ook de komende jaren een aantrekkelijke woonomgeving te bieden aan haar (toekomstige) inwoners.
Meer weten over de dynamische parkeerbalans? Neem contact op met Arie Pijp via ariepijp@spark-parkeren.nl
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief