5 vwo doet onderzoek naar parkeergarage van de toekomst
Begin mei 2019 zijn drie leerlingen van het Ichtus Lyceum (Technasium) in Driehuis voor Spark aan de slag gegaan met een onderzoek naar de parkeergarage van de toekomst. Een opdracht door Spark bedacht, ingegeven vanuit de praktijk. Eind mei zetten de 5 vwo leerlingen hun ideeën tijdens een presentatieavond uiteen.
Opgave
Een onderzoek naar de parkeergarage van de toekomst kan op verschillende manieren worden ingestoken. Om deze reden kregen de leerlingen een onderzoeksvraag mee: ‘wat voor invloed heeft de komst van de zelfrijdende auto op de parkeergarage?’ Met deze vraag zijn de leerlingen aan de slag gegaan.
Schouw
De leerlingen zijn gestart met het bezoeken van een parkeergarage. De zogenoemde schouw. Bij deze schouw is hen opgevallen dat in een parkeergarage veel ruimte nodig is voor de ‘huidige’ auto en veel rekening gehouden wordt met de aanwezigheid van de gebruiker ervan. Trappenhuizen, liften, verlichting en bewegwijzering; het zijn enkele voorbeelden van ‘overbodige’ onderdelen van een parkeergarage bekeken door de bril van de zelfrijdende auto.
Uitdaging
Dat mensen van nature denken vanuit het heden, zal voor niemand als een verrassing komen. Dit was dan ook de grootste uitdaging voor de leerlingen. Wat opvalt is, dat het toekomstbeeld van de leerlingen nog relatief dicht bij de dag van vandaag ligt. Tijdens de presentatieavond toonden de leerlingen het centrale idee van hun onderzoek: het blokkenhuis.
‘Het blokkenhuis is een ondergrondse garage met parkeervakken. Deze parkeervakken zijn 6×6 aan beide kanten. De garage heeft een lift, die de auto’s naar boven en naar beneden brengt. De vloer van de lift is een soort platform, dat de auto’s naar de juiste plekken vervoert. Dit platform kan dus verticaal en horizontaal bewegen. Het platform kan bewegen op zes verschillende hoogtes langs alle parkeervakken. Hier kunnen de auto’s hun aangewezen parkeerplek inrijden.
Zodra de auto’s naar beneden komen zal er door middel van een systeem een parkeeradvies worden gecommuniceerd. Hierdoor zal het platform naar de lege parkeervakken bewegen en de auto’s lossen. In totaal kunnen hier 72 auto’s parkeren. Dit is echter in onze schets. Het zou ook op grotere schaal mogelijk kunnen zijn.’
Het blokkenhuis is een variatie op de volautomatische autoberging (VAB). Er wordt in verschillende steden al van dergelijke parkeergarages gebruik gemaakt. Daarmee is het idee van de leerlingen geen verkeerd idee, tegelijkertijd is het niet zo innovatief als wij vooraf hoopten. Wel is het leuk te vermelden dat de leerlingen zich duidelijk hebben laten inspireren door de logistieke wereld, waarin het met name om efficiëntie draait.
Vakgebied
Als parkeeradviesbureau vonden wij het leuk om betrokken te zijn bij dit project. We hopen dat de leerlingen het ook als interessant en leerzaam hebben ervaren om zich een aantal weken in ons vakgebied te verdiepen. Een vakgebied dat nog wel innovatieve ideeën kan gebruiken!
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief