Crailo – een natuurrijke buurt met een natuurrijke parkeeroplossing
De gemeenten Gooise Meren, Laren en Hilversum gaan het gebied Crailo herontwikkelen. Het wordt een natuurrijke en duurzame buurt die minder afhankelijk is van de auto. De focus komt te liggen op nieuwe mobiliteit en elektrisch vervoer. Aan ons is gevraagd de mobiliteitsvisie voor Crailo uit te werken naar een werkend parkeerconcept.
Wie gaat wonen en werken in Crailo maakt een keuze voor het bewust omgaan met mobiliteit. Om de beleving van het natuurrijke karakter van Crailo optimaal tot uiting te brengen, wordt het aantal autoparkeerplaatsen in Crailo laag gehouden en wordt het oneigenlijk gebruik van parkeerruimte in de openbare ruimte tegengegaan. Ook het aantal autoverkeersbewegingen in Crailo wordt zo veel als mogelijk beperkt.
Bij binnenkomst van Crailo wordt een collectieve parkeervoorziening gerealiseerd: de Entreehub. Wie hier parkeert, vervolgt te voet of met deelmobiliteit het laatste stukje van de reis naar de bestemming. Aanvullend op het aanbod van deelmobiliteit in de Entreehub worden er ook wijkhubs nabij de woningen gerealiseerd. In deze wijkhubs worden diverse diensten aangeboden zoals deelmobiliteit, centrale afvalverzameling en pakketbezorging.
Parkeerconcept
Aan ons is gevraagd het parkeerconcept van Crailo uit te werken op alle aspecten van de opgave. Niet alleen wat de aantallen benodigde parkeerplaatsen betreft en de inpassing daarvan in de ruimtelijke omgeving, maar vooral ‘de maakbaarheid van het parkeerconcept’. Dus hoe zorgen we ervoor dat de ambitie die Crailo heeft ook echt gaat werken? Geaccepteerd wordt door de toekomstige bewoners en bedrijven van Crailo en beheersbaar is voor de toekomstige uitvoeringsorganisatie?
Met als belangrijk uitgangspunt dat de bewoners en bedrijven vanaf het allereerste begin gestimuleerd worden om volgens de genoemde principes te parkeren en van de aanvullende (deel)mobiliteit gebruik te maken.
Aanpak
Met een dynamische parkeerbalans is de ontwikkeling van vraag en aanbod aan parkeerplaatsen in beeld gebracht. Er zijn verschillende scenario’s opgesteld over welke doelgroepen op welke parkeerplaatsen gaan parkeren, op een manier die recht doet aan de doelen van de mobiliteitsvisie. De omvang van de Entreehub is daarop afgestemd en zal zodanig ontworpen worden dat deze kan anticiperen op een in de toekomst mogelijk veranderende parkeerbehoefte.
Om te zorgen dat de juiste parkeerder op de juiste parkeerplaats terecht komt zijn de te nemen beheersmaatregelen benoemd, zowel in de openbare ruimte als in de Entreehub. Daarnaast is een kader voor de uitgifte van parkeerrechten bedacht en nader uitgewerkt. Vervolgens is de hoogte van de benodigde aanvangsinvesteringen als de jaarlijkse beheer- en onderhoudskosten berekend, inclusief de kosten van de aanvullend aan te bieden mobiliteitsdiensten zoals deelmobiliteit.
Strategische doelen vertaald naar concreet te maken afspraken
Met de nadere uitwerking van de mobiliteitsvisie naar een ‘werkend parkeerconcept’ hebben wij geholpen om de strategische doelen te vertalen naar concreet te maken afspraken met de ontwikkelpartners van Crailo en de toekomstige gebruikers.
Altijd met het doel voor ogen om van Crailo een onderscheidend woon- en werkgebied te maken. Met een parkeerconcept waarmee recht wordt gedaan aan een natuurrijke en duurzame buurt die minder afhankelijk is van de auto en met de focus op nieuwe mobiliteit en elektrisch vervoer.
De resultaten zijn inmiddels opgenomen in de verschillende kavelpaspoorten en ontwikkelovereenkomsten.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief