Papendrecht creëert ruimte met slim parkeren
Parkeren kost ruimte. En ook in Papendrecht is die ruimte schaars. Daarom vroeg de Zuid- Hollandse gemeente ons om een parkeerstrategie op te stellen die past bij de toekomst van de stad. Deze strategie moest onderdeel vormen van de voorbereiding op de nieuwe Omgevingsvisie 2.0.
De gemeente wil een prettige leefomgeving voor bewoners, bezoekers en ondernemers. Daarbij horen keuzes voor actieve vervoerswijzen zoals lopen en fietsen. Tegelijkertijd wil Papendrecht praktische oplossingen voor haar dagelijkse parkeerproblemen in woonwijken, winkelgebieden en bedrijventerreinen.
Wat is onderzocht?
Aan ons is gevraagd de huidige parkeersituatie in kaart te brengen. Daarbij zijn tellingen gedaan door een gespecialiseerd bureau en zijn de knelpunten in het beleid geanalyseerd. Een en ander werd naast de meldingen en klachten van bewoners en ondernemers en de waarnemingen en interventies van de boa’s gelegd.
Ook is gekeken naar hoe parkeren kan bijdragen aan andere gemeentelijke doelen, zoals duurzaamheid en leefbaarheid. Tenslotte brachten wij in beeld hoe de gemeente in toekomstige gebiedsontwikkelingen grip kan houden op de behoefte aan ruimte voor autoparkeren.
Wat vindt de samenleving?
In drie zogenaamde panelbijeenkomsten spraken bewoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties over het onderwerp mee. Ze bespraken dilemma’s, zoals: hoe ver wil je lopen naar je auto? Ook werd in een simulatie/rollenspel nagedacht over het verdelen van parkeerrechten tussen parkeermogelijkheden op straat en collectief op een terrein op afstand. Hiernaast werd onder andere aandacht besteed aan zorgen en ergernissen over het parkeren bij scholen en sportvelden en het parkeren op eigen terrein en bij woonerven.
In een beeldvormende bijeenkomst met de gemeenteraad zijn de verschillende parkeerdilemma’s geïnventariseerd en besproken: wanneer stimuleren, wanneer reguleren en bij wie zouden eventuele kosten van maatregelen moeten landen.
De belangrijkste keuzes
Op basis van de input stelden wij een aantal speerpunten op die in een themasessie aan het college van B&W werden toegelicht:
- parkeren als kans zien om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren;
- lagere parkeernormen bij nieuwbouw;
- maatregelen treffen om parkeeroverlast te verminderen en verschuiving naar andere buurten te voorkomen;
- inzetten van de fiets als kans en alternatief voor de auto;
- waarborgen beschikbaarheid van onze parkeergarages.
Over alle speerpunten is inhoudelijke gediscussieerd. Variërend van het hoe en wanneer regulering inzetten tot de mogelijkheden om bij herstructurering en herinrichting van woonstraten het parkeren te clusteren in minihubs of centrale buurthubs.
En nu?
De speerpunten zijn – voor zover ruimtelijk relevant – opgenomen in de nieuwe Omgevingsvisie van Papendrecht. In opdracht van de gemeente geven wij nu handen en voeten aan de strategie met het opstellen van een nieuwe nota parkeernormen en een maatregelprogramma parkeren. Ook wordt de parkeerorganisatie doorgelicht om het beheer op haar nieuwe taken voor te bereiden. Eind 2025 verwachten wij deze resultaten op te kunnen leveren.
Papendrecht heeft hiermee alle beleids- en organisatorische informatie in handen om met slim parkeren ruimte te creëren.
Ook werken aan zo’n interessant project?
Bekijk onze vacatures en neem contact met ons op!
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief