Het is goed leven én parkeren in Weert
Ingegeven door de ambities uit de Omgevingsvisie en de speerpunten uit het Mobiliteitsplan, gaat de gemeente Weert haar parkeerbeleid actualiseren. Om een integrale en gedragen basis te leggen voor deze actualisatie, werkt de gemeente eerst de koers en kaders voor parkeren uit. Wij ondersteunen de gemeente bij deze uitwerking.
“Het is goed leven in Weert en dat willen we ook in de toekomst graag zo houden”. Een mooie belofte in de Omgevingsvisie van Weert, maar dit gaat niet vanzelf. Opgaven op het gebied van woningmarkt, energietransitie, klimaatverandering, werkgelegenheid, mobiliteit en omgevingskwaliteit vragen regie en sturing. Dit betekent ook dat de gemeente Weert meer grip wil krijgen op een van de belangrijkste ruimtevreters: parkeren.
Footprint van de auto verkleinen
Om het goede leven in Weert te blijven waarborgen, wil de gemeente de leefomgeving verduurzamen en wil zij stappen zetten in de transitie van het autogebruik naar meer duurzame vervoerswijzen. Ook een aantrekkelijk centrum en de economische functie als regionale netwerkstad zijn belangrijk. De bevolking en werkgelegenheid in Weert groeien, samen met het autobezit. Dit betekent dat de rol en daarmee de footprint van de auto groeit.
Met het actualiseren van het parkeerbeleid werkt Weert aan een integrale aanpak. De plek van de auto, zowel in de mobiliteitsketen als in de openbare ruimte, blijft in de pas lopen bij de ambities van Weert.
Integrale aanpak is geen loze kreet
Deze integrale aanpak uit zich in de thema’s die terugkomen in het parkeerbeleid: mobiliteitstransitie, leefomgeving, duurzaamheid, economie en een inclusieve samenleving. Hierbij wordt steeds de vraag gesteld: met welke parkeeroplossingen, voor zowel de auto als de fiets, geeft Weert invulling aan deze thema’s?
De gemeente Weert werd enthousiast van voorbeelden van onze aanpak bij andere gemeenten en heeft ons om die reden gevraagd te ondersteunen bij het ontwikkelen van nieuw parkeerbeleid.
Inventarisatie als basis
De eerste stap in onze aanpak is het inventariseren van de huidige parkeersituatie. We brengen de huidige knelpunten op het gebied van parkeren in kaart, voor zowel de auto als de fiets. In deze stap kijken we ook vooruit; welke ontwikkelingen zien we in Weert en wat is de invloed hiervan op de lokale parkeersituatie? Daarnaast brengen we de ambities van de gemeente op het gebied van ruimte, mobiliteit, duurzaamheid en economische aantrekkingskracht in beeld.
Koers voor parkeren
Vervolgens vertalen we alle informatie uit de inventarisatie naar een koers en kaders; hoe wil gemeente Weert in de toekomst met parkeren omgaan in relatie tot de ambities uit de Omgevings- en Mobiliteitsvisie? Deze kaders vormen het schilderijlijstje waarbinnen de gemeente later het parkeerbeleid verder kan schetsen en inkleuren. Zonder buiten de lijntjes te kleuren. Zodra de gemeenteraad de koers en kaders heeft vastgesteld, kan de gemeente starten met de uitwerking van het parkeerbeleid.
Deze uitwerking krijgt vorm door twee documenten: het Parkeerbeleidsplan en de Nota Parkeernormen. Het Parkeerbeleidsplan bevat het instrumentarium waarmee oplossingen en maatregelen in praktijk worden gebracht. De Nota Parkeernormen vertaalt het beleid van de gemeente voor parkeren bij nieuwbouw naar actuele parkeernormen en een passend toepassingskader. Voor zowel de auto als de fiets.
Aan de slag
Inmiddels zijn we enkele stappen verder in het proces en zien we dat het discussiëren over parkeren met verschillende vakdisciplines tot mooie inzichten, ideeën en oplossingsrichtingen leidt. Naar verwachting kan op korte termijn gestart worden met het delen van deze inzichten met de gemeenteraad en externe stakeholders.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief