Hergebruik parkeerapparatuur in Spijkenisse
Na een aanbesteding van parkeersystemen had de gemeente Nissewaard nog apparatuur over van de oude installatie. De gemeente heeft deze aan Spijkenisse Medisch Centrum (MC) aangeboden voor hergebruik ten behoeve van haar parkeerterrein. Het ziekenhuis was zich aan het oriënteren op de vervanging van het huidige parkeersysteem en maakte dan ook graag gebruik van dit mooie gebaar. Spijkenisse MC heeft ons gevraagd haar te adviseren bij de inkoop en implementatie van een nieuw parkeersysteem.
Wie de laatste tijd het Spijkenisse MC bezocht en op het parkeerterrein parkeerde, werd geconfronteerd met een parkeersysteem waaraan van alles mis was. Zeer trage slagbomen, een nauwelijks verstaanbare intercom en regelmatige uitval van betaalautomaten. Het parkeersysteem was dan ook al bijna twintig aar oud en tot de draad toe versleten.
Tijd voor nieuw parkeersysteem
Bezoekers van een ziekenhuis hebben wel wat anders aan hun hoofd dan parkeren. Daarom wil Spijkenisse MC de parkeerders een modern parkeerterrein met een vlotwerkend parkeersysteem bieden.
Spijkenisse MC wenste zo scherp mogelijk haar nieuwe parkeersysteem in te kopen, zonder concessies te doen aan betrouwbaarheid, levensduur en dienstverlening. Wij zijn gevraagd haar te adviseren bij de inkoop en implementatie van het parkeersysteem.
Aanpak
Allereerst zijn de diverse doelgroepen in kaart gebracht en voor elke doelgroep is de gewenste flow in een programma van eisen vastgelegd. De posities van in- en uitritten en betaalautomaten zijn herzien aan de hand van bestaande en gewenste voetganger- en fietsroutes. Daarnaast zijn alle technische en digitale netwerkeisen van het parkeersysteem vastgelegd en afgestemd op de bestaande IT-infrastructuur van Spijkenisse MC. Vervolgens is een offerte uitvraag opgesteld en aansluitend een schouw met de beoogd leverancier gepland.
Na twee weken volgde een aanbieding van de leveranciers. Die is aan de hand van het programma van eisen kritisch getoetst op de geboden functionaliteit en marktconformiteit. In een verificatiegesprek zijn onduidelijkheden besproken en vastgelegd. Samen met de aanbieding was dit de basis voor opdrachtverstrekking.
Voorbereiding en uitvoering
De leverancier had een tiental weken nodig om nieuwe apparatuur te fabriceren en om de bestaande apparatuur te voorzien van een update en zogenaamde nulbeurt. In deze periode zijn civiele werkzaamheden waar mogelijk al uitgevoerd. Denk hierbij aan het aanleggen van glasvezel, herinrichting van het netwerk, het egaliseren van rijbanen en het plaatsen van nieuwe abri’s voor betaalautomaten, zodat bezoekers bij regen niet nat worden wanneer zij het parkeerkaartje afrekenen.
Ook zijn in deze periode de instellingen van de software van het nieuwe systeem ingericht. Op deze manier konden ambulances, abonnementhouders, personeel en vaste leveranciers zonder problemen bij de overgang naar het nieuwe systeem in- en uitrijden.
Medewerkers van de receptie en de technische dienst hebben een korte opleiding gevolgd, zodat zij goed voorbereid waren op het nieuwe parkeersysteem.
Resultaat
Tien weken later is binnen vier werkdagen de feitelijke ombouw van het parkeersysteem verzorgd. Hierin zijn twee betaalautomaten en vier in- en uitritterminals van de gemeente Nissewaard hergebruikt. Parkeerders hebben nauwelijks overlast ervaren van de vernieuwing van het parkeersysteem.
Wij hebben het parkeersysteem secuur gecheckt aan de hand van een uitgebreid opleverprotocol, waardoor opleverpunten snel zijn verholpen. De leverancier bleef nog een aantal dagen stand-by, maar al snel konden de medewerkers van Spijkenisse MC geheel zelfstandig het nieuwe parkeersysteem bedienen.
Nooit meer iets missen?
Volg ons op LinkedIn
En meld je aan voor onze nieuwsbrief