Parkeren voor de binnenstad: goed geregeld? (2/2)
Gebaseerd op: “Quality of parking and retail performance (juli 2014)”, van Martijn Springvloet (masterscriptie), begeleid door Giuliano Mingardo.
Uit het artikel van vorige week weten we dat “No parking, no business!” niet altijd opgaat. De literatuur geeft aan dat er wel een verband tussen de kwaliteit van parkeerplaatsen en de omzet van winkels lijkt te zijn. Martijn Springvloet heeft bovenstaande vragen voor de Erasmus Universiteit Rotterdam verder onderzocht.
Ten eerste heeft hij gekeken naar wat de modal split is voor verschillende winkelgebieden in de Randstad. De auto blijkt niet de belangrijkste vervoerswijze naar winkelgebieden te zijn, die in stadscentra van steden in de Randstad liggen. Dit aandeel wordt bovendien overschat door ontwikkelaars en detaillisten.
Hoe beïnvloedt het parkeertarief de modal split? Veel winkelcentra in de Randstad liggen in betaald parkeergebied, en de tarieven zijn het hoogst in de grootste gemeenten. Uiteraard is daar ook de congestie het hoogst. Toch lijkt dit de bezoeker nauwelijks te beïnvloeden bij zijn vervoerskeuze: het aandeel autobezoekers voor winkelcentra in betaald parkeergebieden is niet veel anders dan bij winkelcentra waar vrij parkeren mogelijk is. Betaald parkeren zorgt dus niet per se voor een lagere vraag door bezoekers.
En de omzet van winkelgebieden in relatie tot het aandeel autoklanten dan? Het blijkt geen verklarende factor voor de hoogte van de omzet. Voor zowel dagelijkse als niet-dagelijkse boodschappen blijken andere factoren meer invloed te hebben op de omzet van winkels, dan of klanten wel of niet met de auto komen. Veel goedkope of gratis parkeerplaatsen beschikbaar maken is dan ook geen effectieve maatregel om de omzet te verhogen, vergeleken met het verbeteren van het winkelaanbod, of andere eigenschappen van winkelcentra. Kwaliteit is beter dan kwantiteit!
Winkelen is tegenwoordig steeds meer beleving, en steeds minder noodzaak. Mensen willen verrast en verleid worden langer te blijven. Daar past een kwalitatief hoogwaardig parkeerproduct bij, dat in capaciteit en prijs is afgestemd op de bestemming. Dus als de prestatie van je winkelgebieden omhoog moet, roep dan voortaan: “Better parking, better business!”